A proposal on Valencian historical-educational heritage: diversifying sources, disseminating history and renewing the pedagogical discourse

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-06-2009
Carme Agulló Javier Bascuñán Andrés Payá

Abstract

The article presents the experience developed so far by the research team of the University of Valencia working on the project: "Recovery, study and dissemination of Valencian educational-historical heritage", funded by the Generalitat Valenciana. Special emphasis is placed on the threefold objective of the creation of the website www.patrimonieducatiuvalencia.com: diversification of sources, dissemination of Valencian educational history and renewal of the content of pedagogical discourse. To this end, some examples of the sources and materials recovered are shown, highlighting their interest, relevance, pedagogical potential and importance for Valencian educational-historical research. It argues the need to link the processes of recovery of this heritage to the renewal of the content of pedagogical discourse and invites us to promote pedagogical reflection based on new sources of research that does not ignore any of the social, political and educational spaces in which education is expressed.

How to Cite

Agulló, C., Bascuñán, . J. ., & Payá, A. . (2009). A proposal on Valencian historical-educational heritage: diversifying sources, disseminating history and renewing the pedagogical discourse. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (01), 31–52. https://doi.org/10.35072/CABAS.2009.87.88.003 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 67 | Cabas0104 (Español) Downloads 29

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

educational-historical heritage, Valencia

References
AGULLÓ, María del Carmen (2007) "Possibilitats i riscs de les fons orals en la investigació historicoeducativa", Educació i Historia 9-10, pp. 27-39.
ALONSO, Luís (2000) Introducción a la nueva museología, Madrid: Alianza.
ALTED, Alicia (1996) Entre el pasado y el presente. Historia y memoria, Madrid: UNED.
BASCUÑÁN, Javier (2009); "Educación familiar y correccional en la trayectoria biográfica de un joven falangista valenciano: 1913-1939" en, Actas del XV Coloquio de Historia de la Educación. La educación especial y social del siglo XIX hasta nuestros días. Pamplona: SDHE. Volumen II. En imprenta.
BAUMAN, Zygmunt (2004), Modernidad líquida, Buenos Aires/ México: Fondo de Cultura Económica.
BECK, Ulrich (1994) "De la sociedad industrial a la sociedad del riesgo. Cuestiones de supervivencia, estructura social e ilustración ecológica". En: Revista de Occidente. 50, pp. 19 y ss.
BOLIVAR, Antonio, DOMINGO, Jesús y FERNÁNDEZ, Manuel (2001) La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología, Madrid: La Muralla.
BORDERÍAS, Cristina (1997) "Subjetividad y cambio social en las historias de vida de mujeres: notas sobre el método biográfico", Arenal: Revista de historia de las mujeres, vol. 4, núm. 2.
CARRILLO, Isabel, COLLELLDEMONT, Eulalia, y MORENO, Pedro Luís "El patrimoni educatiu, element d'una pedagogía cultural i ciutadana". Temps d'Educació (Barcelona), (2008) 35, pp. 277-289.
CREMADES, Raúl (1999) Nadie olvida a un buen maestro. Recuerdos escolares de treinta personalidades españolas, Madrid: Espasa Calpe.
CUESTA, Josefina (1998) "Memoria e historia. Un estado de la cuestión", Ayer 32, pp. 203-246.
ESCOLANO, Agustín y HERNÁNDEZ, José María (2002) La memoria y el deseo. Cultura de la escuela y educación deseada, Valencia: Tirant lo Blanch.
ESTEBAN, Jorge de (1997); "Los hispanistas ingleses", en Periódico El Mundo, jueves 28 de agosto.
EXMO. AYUNTAMIENTO DE VALENCIA (1934); El maestro Ripoll.
Valencia: Publicaciones del Archivo Municipal. Imprenta La Gutenberg.
FERNÁNDEZ SORIA, Juan Manuel (1997) "Memoria y 'desmemoria' de la escuela valenciana", Vela Mayor. Revista Anaya de Educación, 11, pp. 79-86.
FOLGUERA, Pilar (1994) Cómo se hace historia oral, Madrid: EUDEMA.
GARCÍA, Joaquín (1985); "Ideología y discurso pedagógico" en VV. AA. Condicionamientos socio-políticos de la educación. Barcelona: Ediciones CEAC.




GARRIGÓS, Fernando (S. A. ¿19117); El problema de la educación. Conferencias impartidas en el Ateneo Pedagógico de Valencia. Barcelona: Imprenta Librería Montserrat.
GOODSON, Ivor F. (2004) Historias de vida del profesorado, Barcelona: Octaedro.
GRASS, Günter y GOYTISOLO, Juan (1999) Diálogo sobre la desmemoria, los tabúes y el olvido, Barcelona: Galaxia Gutenberg, Círculo de Lectores.
IBÁÑEZ, Jesús (1969) "Investigación profunda y motivación" en VV. AA.; Marketing para publicitarios. Madrid: Instituto Nacional de Publicidad.
IBÁÑEZ, Jesús (1979) Más allá de la sociología. El grupo de discusión: técnica y crítica. Madrid: Siglo XXI.
IBÁÑEZ, Jesús (1985) Del algoritmo al sujeto. Perspectivas de la investigación social. Madrid. Siglo XXI.
JOHNSEN, Egil Borre (1996) Libros de texto en el caleidoscopio. Estudio crítico de la literatura y la investigación sobre textos escolares, Barcelona: Edicions Pomares-Corredor.
JOUTARD, Philippe (1986) Esas voces que nos llegan del pasado, México: Fondo de Cultura Económica.
JOUTARD, Philippe (1999) "Algunos retos que se le plantean a la Historia Oral del siglo XXI", Historia, Antropología y Fuentes Orales, 21 (2ª época).
LERENA, Carlos (1985) Materiales de sociología de la educación y de la cultura. Madrid: Grupo Cultural Zero.
LÓPEZ-BARAJAS, Emilio (1996) Las historias de vida y la investigación biográfica. Fundamentos y metodología, Madrid: UNED.
MARQUÉS, Salomó (2004) "Sobre la reconstrucció de la biografía dels mestres. Les aportacions de la historia oral", Temps d'Educació 28, pp. 95-110.
MANN, Michael (1991) Las fuentes del poder social, I. Una historia del poder desde los comienzos hasta 1760 a. C. Madrid. Alianza Editorial.
MANN, Michael (1997); Las fuentes del poder social, II. El desarrollo de las clases y los Estados nacionales, 1760 - 1914. Madrid. Alianza Editorial.
MARTÍNEZ, Anastasio (1993) "Los museos de historia de la educación", Bordón, 45, pp. 391-399.
MAYORDOMO, Alejandro (1991); "Educación y comunidad local. Una política educativa en las ciudades" en CONSELL ESCOLAR VALENCIA; Tres enfoques sobre la educación en las ciudades. Segundo seminario sobre participación educativa (II) Valencia, 25 y 26 de mayo, 1990. Valencia: Generalitat Valenciana.
MORENO, Mónica (1995) "Escuela rural, niñas y enseñanza mixta en los años 30 en Alicante a través de fuentes orales" en SANTACREU, JM. Historia contemporánea y nuevas fuentes, Alicante: Universidad de Alicante, pp. 283-290.
MORENO PÉREZ, José Ramón (2008) "Patrimonio histórico y promoción cultural" en Los cuadernos de la Ciudad Educadora, n° 1. El patrimonio histórico-educativo en el ámbito escolar sevillano, 2008, Sevilla: Ayuntamiento de Sevilla- Delegación de Educación y de Gobierno Interior, pp. 68-73.
NÓVOA, Antonio (1992) Vidas de profesores, Porto: Porto Editora.




OLÓZAGA, Salustiano de (1864); Estudios sobre elocuencia, política, jurisprudencia, historia y moral. Madrid: A. de San Martín y Agustín Jubera. Existe un ejemplar en internet digitalizado por Google.
PAYA, Andrés (2008) Aprender jugando: una mirada histórico- educativa, Valencia: Universitat de Valencia.
PUJADAS, Juan José (1992) El método biográfico. El uso de las historias de vida en ciencias sociales, Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas, Vol. 5.
RICOEUR, Paul (2003) La memoria, la historia, el olvido, Madrid: Editorial Trotta.
RUIZ, Julio (2000) La cultura escolar de Europa. Tendencias emergentes, Madrid: Biblioteca Nueva.
SARTORI, Giovanni (1992); Elementos de teoría política. Madrid.
Alianza Universidad.
SOLER I GODES, Enric (1995) "Exilio interior, entre la escuela y los libros" en Exiliados. La emigración cultural valenciana (siglos XVI- XX). Edición de Manuel García, Valencia: Generalitat Valenciana. Consellería de Cultura.
SUÁREZ, Mercedes, CID, Xose Manuel y BENSO, Carmen (coord.) (2006) Memoria da escola. Cultura material e testemuños da nosa historia educativa contemporánea, Vigo: Edicións Xerais de Galicia.
THOMAS, William y ZNANIECKI, Florian (1958) The polish peasant in Europe and America, New York: Dover. Edición original 1918 - 1920.
TRIGUEROS, Guadalupe "El papel del archivo oral del museo pedagógico andaluz en la recuperación de la memoria escolar de Sevilla" en Los cuadernos de la Ciudad Educadora, n° 1. El patrimonio histórico-educativo en el ámbito escolar sevillano, 2008, Sevilla: Ayuntamiento de Sevilla- Delegación de Educación y de Gobierno Interior, pp. 74-91.
ÚBEDA, Lluís (1997) "Antecedents historics del Departament de fons orals de l'Arxiu Historic de la Ciutat", Historia, Antropología y Fuentes Orales, 21 (2ª época), pp. 161-168.
VALLÉS, Miguel (1997) Técnicas cualitativas de investigación social.
Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid. Síntesis.
VELASCO, Honorio y DÍAZ, Ángel (1997) La lógica de la investigación etnográfica. Un modelo para etnógrafos de la escuela, Madrid: Trotta.
VENANCIO, Ana Chrystina, CÁMARA, María Helena y SANTOS, María Teresa (2000) Refugios do Eu: educa�áo, história, escritura autobiográfica, Florianópolis: Editora Mulheres.
VIÑAO, Antonio (1999) "Las autobiografías, memorias y diarios como fuente histórico-educativa: tipologías y usos", Sarmiento. Anuario Galego de Historia da Educación, 3, pp. 223-253.
Section
Articles