Journey to a unfinished reality: Pedagogical Museum of faculty Educational Sciences of the University of Seville

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-12-2012
Pablo Álvarez Domínguez Marina Núñez Gil María José Rebollo Espinosa

Abstract

This paper describes the concretion of a project still unfinished: the Museum of Education, Faculty of Educational Sciences of the University of Seville. It is described, as if it were a symbolic journey, what were on the stages until the recent opening of the exhibition floor space, designed for teaching and learning the history of education. A path with one a priority target: direct the public eye to the past, to think critically about the present and future education.

How to Cite

Álvarez Domínguez, P., Núñez Gil, M., & Rebollo Espinosa, M. J. (2012). Journey to a unfinished reality: Pedagogical Museum of faculty Educational Sciences of the University of Seville. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (08), 157–176. https://doi.org/10.35072/CABAS.2012.13.21.001 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 27 | Cabas0811 (Español) Downloads 5

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Historical heritage education, educational museums, Museum of Education, Faculty of Educational Sciences of the University of Seville

References
ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, Pablo (2007a): La museología de la educación como nuevo campo de investigación para la Historia de la Educación. Hacia la construcción del Museo Pedagógico Andaluz. En SÁCHEZ, Felicidad y otros: Relaciones Internacionales en la Historia de la Educación Junta de Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas (1907-2007). Cáceres: Sociedad Española de Historia de la Educación y Departamento de Educación de la Universidad de Extremadura, pp. 409-423.
ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, Pablo (2007b): Aproximación a la creación de una red de museos escolares en los centros educativos. En ESCOLANO BENITO, Agustín (ed.). La cultura material de la escuela. Berlanga de Duero (Soria): CEINCE, pp. 259-273.
ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, Pablo (2008): La recuperación de la memoria histórico-educativa a través de historias de vida de maestras y maestros andaluces. En JUAN BORROY, Víctor (ed.): Museos Pedagógicos. La memoria recuperada. Gobierno de Aragón. Departamento de Educación, Cultura y Deporte. Museo Pedagógico de Aragón. Huesca, pp. 55-68.
ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, Pablo (dir.) (2009a): Pedagogía Museística: didáctica, virtualidad y difusión del patrimonio histórico-educativo. Sevilla: Vicerrectorado de Relaciones Institucionales. Universidad de Sevilla. A3D Edición Digital.
ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, Pablo (2009b): El Museo Didáctico Virtual del patrimonio Histórico-Educativo Andaluz como catedral de la memoria histórico-educativa de Andalucía. Foro de Educación. Pensamiento, Educación y Cultura, no. 11, pp. 275-286.
ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, Pablo (2010): El conocimiento y difusión del patrimonio histórico- educativo de Andalucía en Internet a través del Museo Pedagógico Andaluz. CABÁS: patrimonio histórico-educativo, no 3, pp. 1-21.
ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, Pablo (2011a): El Museo Pedagógico Andaluz y su actividad difusora y didáctica. En VV.AA. La recuperación de la memoria histórico-educativa andaluza. Málaga: Editorial Sarriá, pp. 171-180.
ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, Pablo (2011b): Recuperando la memoria histórico-educativa de Andalucía: propuestas didácticas del Museo Pedagógico Andaluz para el alumnado universitario. En VV.AA. La recuperación de la memoria histórico-educativa andaluza. Málaga: Editorial Sarriá, pp. 1-12.
ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, Pablo (2011c): Memoria, educación y didáctica: El Museo Didáctico Virtual del Patrimonio Histórico-Educativo Andaluz. Andaluciaeduca, no. 60, año III, mayo, pp. 7-9.
ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, Pablo (2011d): El arte de enseñar y aprender Historia de la Escuela a través de maletas pedagógicas. En CELADA, Pablo (ed.): Arte y oficio de enseñar. Dos siglos de perspectiva histórica. El Burgo de Osma (Soria): SEDHE, Universidad de Valladolid y CEINCE, pp. 267-276.
ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, Pablo (2012): Museo Pedagógico de la Facultad de CCEE de la US: un espacio para apreciar y repasar el pasado educativo. Andalucía Educativa. Revista Digital de la Consejería de Educación de la Junta de Andalucía, no 74, octubre - diciembre, pp. 1-6. En línea: http://www.juntadeandalucia.es/educacion/webportal/web/revista-andalucia- educativa/noticias/-/noticia/detalle/museo-pedagogico-de-la-facultad-de-ciencias-de-la- informacion-universidad-de-sevilla-1 (Consultada el 16 de noviembre de 2012).
GÓMEZ GARCÍA, María Nieves (2003): Acerca del concepto de Museo Pedagógico: algunos interrogantes. En AA.VV. (coord.): Etnohistoria de la escuela. XII Coloquio Nacional de Historia de la Educación. Burgos: Universidad de Burgos, Sociedad Española de Historia de la Educación, pp. 817-827.
GÓMEZ GARCÍA, María Nieves (2008): Actualidad del patrimonio histórico-educativo sevillano. La creación de un Museo Pedagógico”. En El patrimonio histórico-educativo en el ámbito escolar sevillano. Sevilla: Ayuntamiento de Sevilla.
GUICHOT REINA, Virginia y otras (2007): El Museo Pedagógico Andaluz: problemas y perspectivas de futuro. En ESCOLANO BENITO, Agustín (ed.): La cultura material de la escuela. En el centenario de la Junta para la Ampliación de Estudios (1907-2007). Berlanga de Duero, Soria: CEICE, pp. 243-257.
MARTÍNEZ USARRALDE, Ma. Jesús (2011): Sentipensar el Sur: Cooperación al desarrollo y educación. Valencia: Patronat Sud-Nord. Solidaritat i Cultura de la Fundació General de la Universitat de València i Publicacions de la Universitat de València.
PAYÁ RICO, Andrés y ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, Pablo (2012): Pensar la educación desde las TIC y la recuperación del patrimonio educativo. En FONTAL, Olaia y otras (coord.): Mirando a Europa: estado de la cuestión y perspectivas de futuro. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Instituto del Patrimonio Cultural de España. Observatorio de Educación Patrimonial en España, pp. 546-554.
REBOLLO ESPINOSA, Ma José y NÚÑEZ GIL, Marina (2006): El poder de la memoria. Boletín informativo SEPHE, no 1, enero. Sociedad Española para el Estudio del Patrimonio Histórico-Educativo, pp. 33-39.
RUBIO MAYORAL, Juan Luís (2005): Hacer Historia de la Educación en Andalucía. En GÓMEZ GARCÍA, María Nieves y CORTS GINER, María Isabel (dir.): Historia de la Educación en Andalucía. Sevilla: Fundación El Monte, vol. II, pp. 55-62.
TRIGUEROS GORDILLO, Ma. Guadalupe (2005): El archivo de la oralidad en el Museo Pedagógico Andaluz. En DÁVILA, Paulí y NAYA, Luís María (coord.): La infancia en la historia: espacios y representaciones. Donostia-San Sebastián: Espacio Universitario EREIN, T. II, pp. 598-607.
TRIGUEROS GORDILLO, Ma. Guadalupe (2008): El papel del archivo oral del Museo Pedagógico Andaluz en la recuperación de la memoria escolar de Sevilla. En El patrimonio histórico-educativo en el ámbito escolar sevillano. Sevilla: Ayuntamiento de Sevilla.
YANES CABRERA, Cristina (2007): Aproximación a los fundamentos teóricos y metodológicos de los museos virtuales de historia de la educación: la creación del Museo Didáctico Virtual del Patrimonio Histórico-Educativo. En SÁNCHEZ, Felicidad y otros: Relaciones Internacionales en la Historia de la Educación Junta de Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas (1907-2007). Cáceres: Sociedad Española de Historia de la Educación y Departamento de Educación de la Universidad de Extremadura, pp. 567-578.
Section
Historical-Educational Heritage Centres

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>