The importance of the school's intangible culture: oral histories and school memories of retired seniors

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 10-06-2025
Gabriel Parra Nieto
Alicia Murciano Hueso
Bárbara Mariana Gutiérrez-Pérez
David Caballero Franco

Abstract

This study examines the contribution of oral memory and digital technologies to the preservation of educational heritage, based on an ERASMUS+ project developed by professionals and researchers from Spain, Portugal, and Italy. Through the testimonies of elderly people from Salamanca, school experiences are reconstructed which, together with significant objects, allow for an analysis of past educational culture. A historical-pedagogical methodology was used to capture these narratives, emphasising the importance of pedagogical museums as guardians of memory. The results highlight how these memories can serve as valuable educational resources, encouraging reflection and intergenerational learning.

How to Cite

Parra Nieto, G., Murciano Hueso, A. ., Gutiérrez-Pérez, B. M. ., & Caballero Franco, D. . (2025). The importance of the school’s intangible culture: oral histories and school memories of retired seniors. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (33), 85–99. https://doi.org/10.1387/cabas.26890
Abstract 596 | Cabas3305 (Español (España)) Downloads 120

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Educational historical heritage, School memory, Elderly, Digital technologies

References
Álvarez, C., y García, M. (2011). Museos pedagógicos: ¿Museos didácticos? Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, (25), 103-116.
Bejarano, M. T., y Rodríguez, J. (2015). La memoria educativa y pedagógica como modelo didáctico para la formación inicial del profesorado. Multiárea. Revista de didáctica, (7), 147-166. https://doi.org/10.18239/mard.v0i7.848
Bresciano, J. A. (2010). La Historia Oral en contextos digitales. Transformaciones recientes de un subcampo disciplinario. História oral, 13(2), 11-32. https://doi.org/10.51880/ho.v13i2.137
Eiroa, M. (2020). Memoria e historia en redes sociales: nuevos soportes de resistencia al olvido de la Guerra Civil española y el Franquismo. Historia y Memoria, (21), 71-108. https://doi.org/10.19053/20275137.n21.2020.9659
Elías, M. E. (2015). La cultura escolar: Aproximación a un concepto complejo. Revista Electrónica Educare, 19(2), 285-301. http://dx.doi.org/10.15359/ree.19-2.16
Escolano, A. (2010a). La cultura material de la escuela y la educación patrimonial. Educatio Siglo XXI, 28(2), 43-64. https://revistas.um.es/educatio/article/view/111961
Escolano, A. (2010b). Memoria de la escuela e identidad narrativa. Cabás. Revista Internacional sobre Patrimonio Histórico-Educativo, 4, 103–120. https://doi.org/10.35072/CABAS.2010.25.56.001
Favero, B., y Robertini, C. (2021). Historia oral y redes sociales, ¿una alianza posible? Recorridos y experiencias en el ámbito de la historia reciente. Sociologie, 2(1), 69-82. https://doi.org/10.53119/se.2021.1.05
Flick, U. (2007). Introducción a la Investigación Cualitativa. Morata.
Gonçalves, E. (2021). O patrimônio histórico educativo como prática de ensino-aprendizagem. Boletim Historiar, 8(4), 43-55.
International Council of Museums [ICOM]. (1984). Declaración de Quebec. Principios básicos de una Nueva Museología.
Martín, B. (2017). Testimonios de maestros: Modelos y prácticas. Ediciones Universidad de Salamanca. https://doi.org/10.2307/j.ctvqhtm5
Martín, B., y Ramos, M. I. (2015a). Las líneas de investigación en patrimonio histórico educativo en el CEMUPE y sus colecciones educativas. En R. D. Rivera Rivera e I. García Fernández (Coords.), Congreso internacional de museos universitarios. Tradición y futuro (pp. 107-114). Universidad Complutense de Madrid.
Martín, B., y Ramos, M. I. (2015b). Curso intergeneracional “La escuela que vivimos”: descubriendo la escuela de nuestra infancia. Universidad Pontificia de Salamanca.
Paciaroni, L. (2020). Memorie di scuola. Contributo a una storia delle pratiche didattiche ed educative nelle scuole marchigiane attraverso le testimonianze di maestri e maestre (1945-1985). EUM-Edizioni Università di Macerata.
Paciaroni, L. (2023). Los testimonios orales en la investigación históricoeducativa. La experiencia del laboratorio “Museo de la escuela Paolo e Ornella Ricca” de la Universidad de Macerata. En E. Ortiz, et al. (Coords.), Nuevas miradas sobre el patrimonio histórico-educativo: audiencias, narrativas y objetos educativos. (pp. 122-140). Centro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela.
Parra, G., Sánchez, B., Serrate, S., y Martín, B. (2024). Una feminidad dirigida desde la escuela primaria durante el régimen franquista. Cuestiones de Género: de la igualdad y la diferencia, (19), 249–272. https://doi.org/10.18002/cg.i19.8271
Pinto, R. F. (2023). Memória e Educação: Narrativas das memórias da escola do Estado Novo em Portugal. [Tesis Doctoral], Universidade de Coimbra, Portugal.
Rabazas, T. y Ramos, S. (2010). Patrimonio histórico-educativo de España. Museología y museografía. En J. Ruiz Berrio (Ed.), El patrimonio histórico-educativo: su conservación y estudio (pp.169-200). Biblioteca Nueva.
Ramos, S. y Rabazas, T. (2024). Patrimonio y educación. Salvaguarda y difusión de la memoria de la escuela desde los Museos de Educación en España. Revista História da Educação, 28. http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/128823
Ruiz, J. (2006). Historia y museología de la educación. Despegue y reconversión de los museos pedagógicos. Historia de la educación, (25), 271-290.
Sánchez, V. (2023). La escuela que llevo en mi memoria. Cabás. Revista Internacional sobre Patrimonio Histórico-Educativo, (29), 227–236. https://doi.org/10.35072/CABAS.2023.29.54.011
Tojar, J. C. (2006). Investigación cualitativa. Comprender y actuar. La Muralla.
Section
Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.