The power of the useless Soft technologies and fine arts

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2016-12-31
Natalia Vegas Moreno

Abstract

We approach the concept of crafts as body of knowledge that belongs to the expert  in contrast to a contemporary art without utility in itself, as a way to distinguish technology from technique in art. The superiority position of the technology from the technique discloses in its search for goals, that can be tangible, exemplified in hard technologies, or intangible, attributed to the concept of soft technologies. The drift toward technologization of devices, helps to approach the danger of defending the immaterial art product as an alignment with the discourse of the society of cognitive capitalism.

How to Cite

Vegas Moreno, Natalia. 2016. “The Power of the Useless: Soft Technologies and Fine Arts”. AusArt 4 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.17105.
Abstract 997 | PDF (Español (España)) Downloads 871

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

TECHNOLOGY, ART, DISPOSITIF, IMMATERIALITY, COGNITIVE CAPITALISM

References
Agamben, Giorgio. 2011. «¿Qué es un dispositivo?». Traducción de Roberto J. Fuentes Rionda. Revista Sociológica 73(26): 249-264. https://n9.cl/8tj8b

Badiola, Txomin. 2006. «Hay veces en las que uno tiene que poner en escena su propio fracaso». En Rêve sans fin (la técnica): 10 de octubre-11 noviembre, coordinación Juan R. Rodríguez. Madrid: Galería Soledad Lorenzo

Barthes, Roland. (1963) 1983. «Sobre el cine». Declaraciones recogidas por Michel Delahaye & Jacques Rivette, en El grano de la voz: Entrevistas 1962-1980, traducción de Nora Pasternac. Ciudad de México: Siglo XXI. Publ. orig.: Cahiers du Cinéma 147

Bourriaud, Nicolas (1998). 2008. Estética relacional. Traducción de Cecilia Beceyro & Sergio Delgado. Buenos Aires: Adriana Hidalgo

Brea, Jose Luis. 2007. «E-ck [capitalismo_cultural_electrónico]». En Cultura_RAM: Mutaciones de la cultura en la era de su distribución electrónica. Barcelona: Gedisa

Jaio Atela, Miren. 2010. «»Nuevas versiones del par 'estética e ideología': El contexto vasco como caso de estudio del paradigma cultural iniciado a finales del siglo XX». Trabajo de suficiencia investigadora Univ. del País Vasco

Lorre, Chuck, Steven Molaro & Bill Prady, dirs. 2008. «The Jerusalem duality». The Big Bang Theory, temporada 1, episodio 12. Burbank CA: Warner Bros

Moraza, Juan Luis. 2012. «Arte en la era del capitalismo cognitivo». Jornadas El arte en la sociedad del conocimiento. Madrid: Reina Sofía. https://n9.cl/xvgsp

Olmo Alonso, Saioa & ColaBoraBora (grupo). 2016. «#Tecno_blandas». http://www.tecnologiasblandas.cc/

Owens, Craig. 2002. «El discurso de los otros: Las feministas y el posmodernismo«». En La posmodernidad, Jean Baudrillard et al.; selección y prólogo de Hal Foster; traducción, Jordi Fibla. Barcelona: Kairós

Souriau, Étienne. (1990) 1998. Diccionario Akal de estética. Traducción de Ismael Grasa Adé. Madrid: Akal

Vegas Moreno, Natalia. 2015. «Aproximaciones a una experiencia de malestar contemporáneo: Entre la ausencia de símbolo-arte y el encuentro con las malas formas en la obra de Jon Mikel Euba». Tesis Univ. del País Vasco
Section
Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.