Txalaparta and avant-garde, noise and music
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
2016-02-25
Enrike Hurtado Mendieta
Abstract
The txalaparta is a musical tradition from the Basque Country of great richness and complexity, that is played by two interpreters in alternance. The txalaparta has a strong relationship to the musical experimentation in the 1960s, where it rediscovery happened, but recently it has undergone rhythmical and tonal changes to accommodate to classical european music. Its recovery is a very interesting process because in the traditional txalaparta there are characteristics which are of the interest of experimental music, but at the same time, its recovery happens within an avant garde cultural context. The common formal and conceptual characteristics encompass the freedom of choice framed by rules and the interrelation between players through improvisation, timbral exploration, the use of repetition and pulse, or the lack of interest for tonality.
How to Cite
Hurtado Mendieta, Enrike. 2016. “Txalaparta and Avant-Garde, Noise and Music”. AusArt 3 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.15934.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
TXALAPARTA, AVANT GARDE, EXPERIMENTAL, IMPROVISATION, MINIMAL
References
Alejos Garizabal, Nerea. 2010. "La huella imborrable de los encuentros". Noticias de Navarra, 23 de abril, http://lainformacionsa.net/20100423/culturaysociedad/lahuellaimborrableencuentros.html
Bailey, Derek. (1980) 2010. La improvisación, su naturaleza y práctica en la música. Gijón: Trea
Beltran Argiñena, Juan Mari. 2012. "Txalaparta". En Auñamendi Entziklopedia. Acceso 8 enero 2014. http://www.euskomedia.org/aunamendi/132599
Beltran Argiñena, Juan Mari. 2009a. Txalaparta. Donostia: Nerea
Beltran Argiñena, Juan Mari. 2009b. Txalaparta. DVD. Donostia: Nerea
Beltran Argiñena, Juan Mari. 2007. "Hernaniko txalaparta eskolaren 12 ikasurte". Jentilbaratz 9: 151-72
Beltran Argiñena, Juan Mari. 2004. Txalaparta eta beste aldaera zaharrak: Lan erritmoetatik musikara [La txalaparta, antecedentes y variantes: De los ritmos de trabajo a la música]. Oiartzun: Herri Musikaren Txokoa
Beltran Argiñena, Juan Mari. 2001a. "Soinutresna batzuk Euskal Herri musikan". En XV Congreso de Estudios Vascos. Donostia: Eusko Ikaskuntza
Beltran Argiñena, Juan Mari. 2001b. "Lan erritmoetatik musikara". Jentilbaratz 7, 119-55. http://hedatuz.euskomedia.org/6957/1/07119155.pdf
Beltran Argiñena, Juan Mari. 1988a. "Txalaparta". En Aurrera Begira, Heda Saila 5, 181-206. Bilbao: Udako Euskal Unibertsitatea
Beltran Argiñena, Juan Mari. 1988b. "Txalaparta". Cuadernos de Etnologia y Etnografía de Navarra 52, 419-39
Beltran Argiñena, Juan Mari. 1985. "Euskal Herriko soinu tresnak". Documental [productor, guionista, director]. Vídeo de Youtube, 4:14. Acceso 25 febrero 2014, http://youtu.be/nZAkMUQrPKM
Díaz Cuyás, José et al. 2010. Encuentros de Pamplona 1972: Fin de fiesta del arte experimental. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía
Encuentros Pamplona. 1972. Encuentros 1972 Pamplona, 26 VI-3 VII. Luis de Pablo y J.L. Alexanco, dirs. Madrid: Alea
Escribano del Moral, María. 2012. "Rhythms of Struggle: Recovery, Revival and ReCreation of Txalaparta in the Basque Country." Tesis Univ. of Limerick (Irlanda)
Euba Ugarte, Argibel. 2006. "Txalaparta, una aproximación general". Trabajo de Investigación tutelado sin publicar. Univ. del País Vasco
Euba Ugarte, Argibel. 2004. "Txalaparta: Transcription and Analysis." Trabajo fin de máster University of London
Gambra Uriz, Anai. 2008. "Relación entre la frecuencia fundamental propia de una tabla de Iroko (Chlorophora excelsa) y sus dimensiones: Aplicación a la txalaparta." Trabajo fin de grado Univ. de Lleida. https://repositori.udl.cat/handle/10459.1/45893?show=full
Glover, Robert. 2013. "Minimalism, Technology and Electronic Music". En The Ashgate research companion to minimalist and postminimalist music, edited by Keith Potter, Kyle Gann and Pwyll ap Sion, 161-81. Farnham, UK: Ashgate
Goiri Iturrizar, Josu. 1996. Txalaparta. Los dos sonidos del corazón. Arrigorriaga: Josu Goiri Iturrizar
Hobsbawm, Eric & Terence Ranger, eds. 1983. La invención de la tradición. Trad. castellana de Omar Rodríguez Estellar. Barcelona : Crítica
Hontañón y Huidobro Cagigal y Pardo de Santayana, Leopoldo. 1972. "Primeros encuentros de Pamplona". ABC, 6 de julio
Hurtado Mendieta, Enrique. 2015. "La txalaparta digital: Un análisis de la txalaparta a través del desarrollo de software". Tesis Univ. del País Vasco
Jover Portilla, José Luis & Dámaso Santos Amestoy. 1972. "John Cage, primera figura de la música de vanguardia". Pueblo, 5 de agosto
Kortazar Uriarte, Jon. 1998. "Artzeren poesiaren pentsakizunaz". Lapurdum 8, 285-328
Leaf, Helen. 2007. "An Introduction to the Basque Txalaparta." The Galpin Society Journal 60:215-19
Neira Díaz, Fernando. 2006. "Tomás San Miguel y la txalaparta feliz." El País, 26 de marzo, http://elpais.com/diario/2006/03/25/babelia/1143245179_850215.html
Pardo Salgado, Carmen & Makis Solomos. 2009. ¿Los límites de la composición?: ciclo La casa Encendida, del 10 al 16 de marzo de 2008. Madrid: La Casa Encendida
Potter, Keith. 2011. "Drummed Out? What Steve Reich did after Drumming". Mitteilungen der Paul Sacher Stiftung 24:35-41
Ruiz, Javier & Fernando Huici. 1974. La comedia del arte (en torno a los encuentros de Pamplona). Madrid: Editora Nacional
Sánchez González, Francisco Javier. 2006. "Vibración de la Txalaparta". En Acceso 8 enero 2014. www.aldebaransoft.es/Txalaparta/txalaparta2.htm
Sánchez González, Francisco Javier. 1998. "Txalaparta: Breve estudio acústicomusical". Txistulari, 162: 19-23
Sánchez González, Francisco Javier & Juan María Beltrán Arguiñena. 1998. "Una teoría numérica del ritmo aplicada a la txalaparta". Txistulari 173: 27-43
Sánchez González, Francisco Javier & Manuel Siguero Guerra 2000. "Txalaparta. Vibración y timbre". XXXI Congreso Nacional de Acústica-TecniAcústica. www.ia.csic.es/sea/4375kk.html
Suso Biain, Maigua Lorea. 2004. "La txalaparta y su cambio de contexto en la sociedad vasca". Nassarre: Revista Aragonesa de Musicología 21(1): 253-64
Zabala Artetxe, Juan Luis. 2003. Jesus Mari Artze, ttakunaren esku isila. Usurbil: Zumarte
Bailey, Derek. (1980) 2010. La improvisación, su naturaleza y práctica en la música. Gijón: Trea
Beltran Argiñena, Juan Mari. 2012. "Txalaparta". En Auñamendi Entziklopedia. Acceso 8 enero 2014. http://www.euskomedia.org/aunamendi/132599
Beltran Argiñena, Juan Mari. 2009a. Txalaparta. Donostia: Nerea
Beltran Argiñena, Juan Mari. 2009b. Txalaparta. DVD. Donostia: Nerea
Beltran Argiñena, Juan Mari. 2007. "Hernaniko txalaparta eskolaren 12 ikasurte". Jentilbaratz 9: 151-72
Beltran Argiñena, Juan Mari. 2004. Txalaparta eta beste aldaera zaharrak: Lan erritmoetatik musikara [La txalaparta, antecedentes y variantes: De los ritmos de trabajo a la música]. Oiartzun: Herri Musikaren Txokoa
Beltran Argiñena, Juan Mari. 2001a. "Soinutresna batzuk Euskal Herri musikan". En XV Congreso de Estudios Vascos. Donostia: Eusko Ikaskuntza
Beltran Argiñena, Juan Mari. 2001b. "Lan erritmoetatik musikara". Jentilbaratz 7, 119-55. http://hedatuz.euskomedia.org/6957/1/07119155.pdf
Beltran Argiñena, Juan Mari. 1988a. "Txalaparta". En Aurrera Begira, Heda Saila 5, 181-206. Bilbao: Udako Euskal Unibertsitatea
Beltran Argiñena, Juan Mari. 1988b. "Txalaparta". Cuadernos de Etnologia y Etnografía de Navarra 52, 419-39
Beltran Argiñena, Juan Mari. 1985. "Euskal Herriko soinu tresnak". Documental [productor, guionista, director]. Vídeo de Youtube, 4:14. Acceso 25 febrero 2014, http://youtu.be/nZAkMUQrPKM
Díaz Cuyás, José et al. 2010. Encuentros de Pamplona 1972: Fin de fiesta del arte experimental. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía
Encuentros Pamplona. 1972. Encuentros 1972 Pamplona, 26 VI-3 VII. Luis de Pablo y J.L. Alexanco, dirs. Madrid: Alea
Escribano del Moral, María. 2012. "Rhythms of Struggle: Recovery, Revival and ReCreation of Txalaparta in the Basque Country." Tesis Univ. of Limerick (Irlanda)
Euba Ugarte, Argibel. 2006. "Txalaparta, una aproximación general". Trabajo de Investigación tutelado sin publicar. Univ. del País Vasco
Euba Ugarte, Argibel. 2004. "Txalaparta: Transcription and Analysis." Trabajo fin de máster University of London
Gambra Uriz, Anai. 2008. "Relación entre la frecuencia fundamental propia de una tabla de Iroko (Chlorophora excelsa) y sus dimensiones: Aplicación a la txalaparta." Trabajo fin de grado Univ. de Lleida. https://repositori.udl.cat/handle/10459.1/45893?show=full
Glover, Robert. 2013. "Minimalism, Technology and Electronic Music". En The Ashgate research companion to minimalist and postminimalist music, edited by Keith Potter, Kyle Gann and Pwyll ap Sion, 161-81. Farnham, UK: Ashgate
Goiri Iturrizar, Josu. 1996. Txalaparta. Los dos sonidos del corazón. Arrigorriaga: Josu Goiri Iturrizar
Hobsbawm, Eric & Terence Ranger, eds. 1983. La invención de la tradición. Trad. castellana de Omar Rodríguez Estellar. Barcelona : Crítica
Hontañón y Huidobro Cagigal y Pardo de Santayana, Leopoldo. 1972. "Primeros encuentros de Pamplona". ABC, 6 de julio
Hurtado Mendieta, Enrique. 2015. "La txalaparta digital: Un análisis de la txalaparta a través del desarrollo de software". Tesis Univ. del País Vasco
Jover Portilla, José Luis & Dámaso Santos Amestoy. 1972. "John Cage, primera figura de la música de vanguardia". Pueblo, 5 de agosto
Kortazar Uriarte, Jon. 1998. "Artzeren poesiaren pentsakizunaz". Lapurdum 8, 285-328
Leaf, Helen. 2007. "An Introduction to the Basque Txalaparta." The Galpin Society Journal 60:215-19
Neira Díaz, Fernando. 2006. "Tomás San Miguel y la txalaparta feliz." El País, 26 de marzo, http://elpais.com/diario/2006/03/25/babelia/1143245179_850215.html
Pardo Salgado, Carmen & Makis Solomos. 2009. ¿Los límites de la composición?: ciclo La casa Encendida, del 10 al 16 de marzo de 2008. Madrid: La Casa Encendida
Potter, Keith. 2011. "Drummed Out? What Steve Reich did after Drumming". Mitteilungen der Paul Sacher Stiftung 24:35-41
Ruiz, Javier & Fernando Huici. 1974. La comedia del arte (en torno a los encuentros de Pamplona). Madrid: Editora Nacional
Sánchez González, Francisco Javier. 2006. "Vibración de la Txalaparta". En Acceso 8 enero 2014. www.aldebaransoft.es/Txalaparta/txalaparta2.htm
Sánchez González, Francisco Javier. 1998. "Txalaparta: Breve estudio acústicomusical". Txistulari, 162: 19-23
Sánchez González, Francisco Javier & Juan María Beltrán Arguiñena. 1998. "Una teoría numérica del ritmo aplicada a la txalaparta". Txistulari 173: 27-43
Sánchez González, Francisco Javier & Manuel Siguero Guerra 2000. "Txalaparta. Vibración y timbre". XXXI Congreso Nacional de Acústica-TecniAcústica. www.ia.csic.es/sea/4375kk.html
Suso Biain, Maigua Lorea. 2004. "La txalaparta y su cambio de contexto en la sociedad vasca". Nassarre: Revista Aragonesa de Musicología 21(1): 253-64
Zabala Artetxe, Juan Luis. 2003. Jesus Mari Artze, ttakunaren esku isila. Usurbil: Zumarte
Section
Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.