Art and dissidence in the fragmented society

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2019-01-28
Ion Andoni Del Amo Castro
Arkaitz Letamendia Onzain Jason Diaux González

Abstract

The question of the possibility of dissidence in the field of art refers to its political significance, its ability to transform the social environment. To investigate the role of art and dissidence, in this article we delve into what kind of art and cultural practices connect with dissidences with political incidence. We propose to contextualize historically the two great cultural and artistic frameworks of the last century, the modern and the postmodern. Through these frameworks, we chronologically address the role of modern artistic avant-gardes, musical subcultures and digital youtubers in current societies, and their potential for political transformation. We conclude that dissidence in art, in socially and culturally fragmented contemporary societies, refers especially to its collective reconstruction.

How to Cite

Del Amo Castro, Ion Andoni, Arkaitz Letamendia Onzain, and Jason Diaux González. 2019. “Art and Dissidence in the Fragmented Society”. AusArt 6 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.20342.
Abstract 1285 | PDF (Español) Downloads 837

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

ART, DISSIDENCE, MUSIC, POSTMODERNITY, SOCIAL FRAGMENTATION

References
Aran-Ramspott, Sue, Maddalena Fedele & Anna Tarragó. 2018. "Funciones sociales de los youtubers y su influencia en la preadolescencia". Comunicar 57: 71-80. DOI: https://doi.org/10.3916/C57-2018-07

Boltanski, Luc & Ève Chiapello. 2002. El nuevo espíritu del capitalismo. Traducción Marisa Pérez Colina, Alberto Riesco Sanz & Raúl Sánchez Cedillo; edición de Carlos Prieto del Campo. Madrid: Akal

Casanovas, Marc. 2012. Organizar el rechazo: Vanguardias culturales y política revolucionaria. Madrid: Izquierda Anticapitalista

Castells Oliván, Manuel. 2009. Comunicación y poder. Madrid: Alianza

Debord, Guy. (1967) 2003. La sociedad del espectáculo. Prólogo, traducción y notas de José Luis Pardo. Valencia: Pre-Textos

Del Amo Castro, Ion Andoni. 2016. Party & Borroka: Jóvenes, músicas y conflictos en Euskal Herria. Tafalla: Txalaparta

Del Amo Castro, Ion Andoni, Arkaitz Letamendia Onzain & Jason Diaux. 2014. "Nuevas resistencias comunicativas: La rebelión de los ACARP". Revista Latina de Comunicación Social 69: 307-29. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2014-1013

Del Amo Castro, Ion Andoni, Arkaitz Letamendia Onzain & Jason Diaux. 2016. "¿El declive del significado social de la música?". Revista Crítica de Ciências Sociais 109: 11-32. DOI: https://journals.openedition.org/rccs/6189

Eyerman, Ron & Andrew Jamison. 1998. Music and social movements. Cambridge MA: Cambridge University

Fuchs, Christian & Marisol Sandoval, eds. 2014. Critique, social media and the information society. New York: Routledge

Granés Maya, Carlos. 2011. El puño invisible: Arte, revolución y un siglo de cambios culturales. Madrid: Santillana

Griffin, Christine Elizabeth. 2010. "The trouble with class: Researching youth, class and culture beyond the 'Birmingham School'". Journal of Youth Studies, 14(3): 245-59. DOI: https://doi.org/10.1080/13676261.2010.533757

Hall, Stuart & Tony Jefferson, eds. 2006. Resistance through rituals: Youth subcultures in post-war Britain. New York: Routledge
Hebdige, Dick. 1979. Subculture: The meaning of style. London: Routledge

Heidkamp, Birte & David Kergel, eds. 2017. Precarity within the Digital Age: Media change and social insecurity. Wiesbaden: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-17678-5

Horkheimer, Max & Theodor W. Adorno. (1947) 1994. Dialéctica de la Ilustración: Fragmentos filosóficos. Introducción y traducción de Juan José Sánchez. Madrid: Trotta

Jameson, Fredric. 1995. El postmodernismo o La lógica cultural del capitalismo tardío. Traductor José Luis Pardo Torio. Barcelona: Paidós

Jameson, Fredric. 1998. Teoría de la postmodernidad. Traducción de Celia Montolío Nicholson & Ramón del Castillo. Madrid: Trotta

Kim, Jin. 2012. "The institutionalization of YouTube: From user-generated content to professionally generated content". Media Culture & Society, 34(1): 53-67. DOI https://doi.org/10.1177/0163443711427199

Larrinaga Arza, Josu. 2016. Euskal musika kosmikoak: Euskal musika popularra gizartearen isla eta aldatzailea. Mungia: Baga-Biga

Letamendia Onzain, Arkaitz. 2017. "Towards the aestheticisation of the resistances in the Digital Age? A critical approach". En Precarity within the Digital Age: Media change and social insecurity, edited by Birte Heidkamp & David Kergel, 135-49. Wiesbaden: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-17678-5_9

Lovelock, Michael. 2017. "'Is every YouTuber going to make a coming out video eventually?' YouTube celebrity video bloggers and lesbian and gay identity". Celebrity Studies 8(1): 87-103. DOI: https://doi.org/10.1080/19392397.2016.1214608

Marcus, Greil. 2005. Rastros de Carmín: Una historia secreta del siglo XX. Traducción de Damián Alou. Barcelona: Anagrama

Marcuse, Herbert. (1964) 2016. El hombre unidimensional. Traducción Antonio Elorza. Barcelona: Planeta

Martín-Barbero, Jesús. 1993. De los medios a las mediaciones: Comunicación, cultura y hegemonía. México: Gustavo Gili

Ostman, Johan. 2012. "Information, expression, participation: How involvement in user-generated content relates to democratic engagement among young people". New Media & Society, 14(6): 1004-21. DOI: https://doi.org/10.1177/1461444812438212

Scott, James C. 2003. Los dominados y el arte de la resistencia. Traducción de Jorge Aguilar Mora. Tafalla: Txalaparta

Yúdice, George. 2002. El recurso de la cultura: Usos de la cultura en la era global. Traducción, Gabriel Ventureira & Desiderio Navarro. Barcelona: Gedisa
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)