Training activities at the Pedagogical and Children's Museum of Castilla-La Mancha (Course 2021-22)
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The National Questionnaires of 1953 were the first in the Spanish educational history at Elementary Education level; they were valid for the whole country, but compulsory only in public schools. They consisted of eight common questionnaires for boys and girls and three separate questionnaires for boys and girls, as well as one exclusively for boys and three exclusively for girls. They presented some orientations and approaches which had already been advanced by the republican normative pedagogy, as well as some innovations, from the perspective of the official Francoist pedagogy, which let us glimpse a survival of ideas from the previous educational regime which were sufficiently neutral not to arouse misgivings. As a whole, we find in them some enunciations of high interdisciplinary potential, not conceivable a priori as hypotheses in a convulsive period such as that one.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Elementary education, Questionnaires, Spanish educational 1st. Francoism, Spanish Francoism, Educational interdisciplinarity, History of Spanish education
[Consejo Superior de Investigaciones Científicas]. Bibliografía pedagógica de obras publicadas en los años 1930-1935. Reseñadas por Doña Julia Ochoa y Vicente, Profesora de Escuela del Magisterio y Vicesecretaria del Instituto «San José de Calasanz» de Pedagogía. Madrid: Consejo
Superior de Investigaciones Científicas, 1947, 169 pp. (‘Instituto de Pedagogía «San José de Calasanz». Serie A, Núm. 7’).
Cartilla Escolar. Manual de Educación Física para 1945 (1944). Madrid: Ediciones del Frente de Juventudes, Publicación Núm. 285 (17 de Educación Física).
Comisión de Cultura y Enseñanza. Ponencia de Programas Escolares (1937). “Principios Fundamentales de la Educación Primaria”, Burgos, 25 de octubre de 1937 (texto en Alted, 1984, pp. 371-372).
Galera Pérez, Antonio D. (2015). Las “disciplinas del Movimiento” en la escuela franquista (1936-1975). Cabás. Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria
(España) [en línea], 14, diciembre, pp. 74-95. (Disponible en http://revista.muesca.es/articulos14/345-las-disciplinas-del-movimiento).
Galera Pérez, Antonio D. (2018). Evolución normativa de la educación física escolar en el altofranquismo (1936-1970). Bellaterra: Departament de Didàctica de l’Expressió Musical, Plàstica i Corporal, septiembre 2018. Tesis doctoral dirigida por Dr. Pere Solà i Gussinyer y Dr.
Xavier Torrebadella Flix.
Galera Pérez, Antonio D. (2020). Escuela pública durante el altofranquismo educativo (1936-1970): Aspectos administrativos y curriculares. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (España) [en línea], 23, junio, pp. 82-114. (Disponible en http://revista.muesca.es/articulos-2/505-escuela-publica-durante-el-altofranquismo-educativo- 1936-1970-aspectos-administrativos-y-curricularesFormato Norma ISO 690-2).
López del Castillo, Mª Teresa (1982). Planes y programas escolares en la legislación española. Bordón, XXXIV (242-243), marzo-junio, pp. 127-202.
Navarro Saladrinas, Ramón (1989). El franquismo, la escuela y el maestro (1936-1975). Historia de la educación. Revista interuniversitaria, Universidd de Salamanca, 8, 1989, pp. 167-180.
Pajarón Sotomayor, Rocío (1995). La Educación Física en la legislación escolar franquista, 1938- 1970. Historia de la Educación. Revista interuniversitaria, Universidad de Salamanca, 14-15, 1995-1996, pp. 469-480.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.