Public school during 1st. educational Francoism (1936-1970): Administrative and curricular aspects

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-06-2020
Antonio David Galera Pérez

Abstract

Based on the same methodology used to study two previous periods of the Spanish Elementary Education, the period corresponding to the Francoist regime prior to 1970 is addressed here. We find out an excessively compartmentalized typology of schools, a confusing school graduation and a curricular recovery of exclusively female subjects that however, it was nothing more than an extension of the recovery that the Republic had just made in several of its educational administrations. We also find precursor indications of advanced ideas, some of which would be addressed after the end of the Dictatorship.

How to Cite

Galera Pérez, A. D. (2020). Public school during 1st. educational Francoism (1936-1970): Administrative and curricular aspects. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (23), 82–114. https://doi.org/10.35072/CABAS.2021.23.57.005 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 174 | Cabas2304 (Español) Downloads 152

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Public schools, Elementary education, Curriculum design, Spanish Educationa 1st. Francoism

References
Aguirre Elustondo, J. Antonio (1969). Así está la enseñanza primaria [en Guipúzcoa]. Hablan los maestros. Madrid: Artes Gráficas Maribel.
Alonso Marañón, Pedro Manuel; Pastor Pradillo, José Luis (1993). «Higiene escolar y educación física en las escuelas primarias de Guadalajara a finales del siglo XIX». Wad-al-Hayara, 20, pp. 241-252.
Delgado de Jesús y María, Santiago (1818). Cartilla de Maestros de Primera Educación, para enseñar con método y aprovechamiento á leer, escribir, contar, gramática castellana, doctrina cristiana y civilidad, con la distribución y regimen de niños desde los seis años hasta los diez. Dispuesta por el P…, Sacerdote de las Escuelas Pías de Castilla. Madrid: En la Imprenta de José del Collado, 1818, 94 pp.
Gabriel, Narciso de (1990). Leer, escribir y contar. Escolarización popular y sociedad en Galicia (1875-1900). Sada (A Coruña): Do Castro, D.L. 1990, 577 pp. il. 24 cm.
Galera Pérez, Antonio D. (2015). Las “disciplinas del Movimiento” en la escuela franquista (1936-1975). Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (España) [en línea], 14, diciembre, 74-95. Recuperado de http://revista.muesca.es/articulos14/345-las-disciplinas-del-movimiento.
Galera Pérez, Antonio D. (2017). Educación física en los libros de texto escolares anteriores al franquismo (II): Cartillas y manuales específicos. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (España) [en línea], 17, junio 2017, pp. 96-125. Recuperado de http://revista.muesca.es/articulos17/396-educacion-fisica-en-los-libros-de-texto-escolares-anteriores-al-franquismo-ii-cartillas-y-manuales-especificos
Galera Pérez, Antonio D. (2018a). Escuela pública durante la I Restauración (1875-1931): aspectos administrativos y curriculares. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (España) [en línea], 19, junio 2018, 17-42. Recuperado de http://revista.muesca.es/articulos19/425-escuela-restauracion.
Galera Pérez, Antonio D. (2018b). Evolución normativa de la Educación Física escolar en el altofranquismo (1936-1970). Bellaterra (Barcelona): Departament de Didàctica de l’Expressió Musical, Plàstica i Corporal, septiembre 2018. Tesis doctoral dirigida por Dr. Pere Solà i Gussinyer y Dr. Xavier Torrebadella Flix.
Galera Pérez, Antonio D. (2019a). Asignaturas de educación física en los planes de estudios de la Escuela española (1857-1970). Revista Fuentes, 2019, 21(1), pp. 51-71. doi: http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2019.v21.i1.04.
Galera Pérez, Antonio D. (2019b). Escuela pública durante la II República (1931-1939): aspectos administrativos y curriculares. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (España) [en línea], 21, junio 2019, 46-79. Recuperado de http://revista.muesca.es/articulos21/475-escuela-publica-iirepublica.
Las necesidades de educación y el desarrollo económico-social de España. Madrid: Ministerio de Educación Nacional / OCDE, 1963.
Pascual Hernansanz, Alicia (2003). Leer, escribir, contar y rezar. La escuela en los pueblos de Madrid en el s. XIX. [Madrid] Consejería de Educación, Dirección General de Ordenación Académica, D.L. 2003, 263 pp. 21 cm.
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>