The Pedagogical Missions: A republican draft of sociocultural animation
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The Pedagogical Missions were a republican draft of sociocultural intervention that tried to bring the cultural and social advances of the cities to the towns.
An extensive bibliographic review has allowed us to verify how this draft was and antecedent of what we currently understand as Sociocultural Animation. A practice that emerged in Spain years after the republican period, but which shares with the Missions notable similarities in their actions, their methodology, their characteristics, and in their purpouse of promoting a social transformation through access to education and culture of all its citizens
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Pedagogical Missions, Sociocultural Animation, Culture, Social Transformation
Abellán, J. L. (1989) La Institución Libre de Enseñanza. En Historia critica del pensamiento es-pañol Tomo V (I) La crisis contemporánea (1875-1936) (pp. 146-174). Madrid, España: Edición Espasa- Calpe, S. l. p. 148-149.
Aguirre, A; Moliner, L. y Traver, J.A. (2017). La Pedagogía Social, la Animación Sociocultural y la Educación No Formal en el tiempo libre de ocio de la ciudadanía. Infancia contemporánea, 15, (pp. 1-20) [en línea]. Recuperado de: https://www.infanciacontemporanea.com/2017/03/28/pape-ricn17/
Ander-Egg, E. (2002) Metodología y práctica de la Animación Sociocultural. Madrid: Editorial CCS.
Canes, F. (1993). Las Misiones Pedagógicas: educación y tiempo libre en la Segunda República. Revista Complutense de Educación, Vol. 4 (1), pp. 147-168.
Chacón, M.C. (2010). La animación sociocultural: orígenes, evolución y situación actual. Revista Digital Innovación y Experiencias Educativas, 29. (1-20) [en línea]. Recuperado de http://www.csicsif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Nu-mero_29/M_CRUZ_CHACON_1.pdf.
Delval, J. (2004). La educación como institución social. En Los fines de la educación (4º ed.) (pp. 1-5). Madrid: Siglo XXI Editores, S.A.
Escolano, A. (2002). La educación en la Segunda República española (1931-1939). En La educa-ción en la España contemporánea. Políticas educativas, escolarización y culturas pedagógicas (pp. 61-121). Madrid: Biblioteca Nueva.
Fernández, E. (2017). La Institución Libre de Enseñanza, las Misiones Pedagógicas y las Colonias Escolares: sus acciones para la renovación y sus dificultades durante su implantación. Cabás: Re-vista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (España) 18, pp. 53-72 [en línea]. Recuperado de http://revista.muesca.es/articulos18/413-ile-dificultades
Fernández J. M., Agulló, Mª C. (2004). Una escuela rural republicana. Valencia: Departamento de Educación comparada e Historia de la Educación de la Universidad de Valencia.
FETE-UGT; Transit Producciones (productor) y Pérez, P. (directora). (2013) Las maestras de la República [Documental]. España: FETE-UGT.
Freire, P. (1969). La educación como práctica de libertad. Montevideo: Tierra Nueva.
Fuentes, V. (2006). La marcha del pueblo en las letras españolas 1971-1936. Madrid: Editores de la Torre.
Gimeno, J. (2011). Esbozo de una utopía: las Misiones Pedagógicas de la II República española (1931-1939). Revista F@ro: Revista teórica del Departamento de Ciencias de la Comunicación, 13, pp. 160-178.
Gómez, F.R. (2014). La animación sociocultural. Manual Atalaya. Apoyo a la gestión cultural [en línea]. Recuperado de http://atalayagestioncultural.es/capitulo/animacion-sociocultural
González, V. (2011). Crónica de las Misiones Pedagógicas en Cantabria. Cabás: Revista del Cen-tro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (España), 6, pp. 1-22 [en línea]. Recu-perado de: http://revista.muesca.es/articulos6/215-cronica-de-las-misiones-pedagogicas-en-canta-bria
Herando, M.A. (2014). Tema 7. El análisis de la realidad: elemento esencial para el diagnóstico. En Sarrate, M.L. (coord.). Programas de animación sociocultural (Unidad didáctica) (pp. 105-118). Madrid: UNED.
Juliá, S. (1996). Anomalía, dolor y fracaso de España. Claves de razón práctica, 66, pp. 10-21 [en línea]. Recuperado de: http://www.santosjulia.com/Santos_Julia/95-99_files/Ano-mali%CC%81a.pdf
Lorenzo, J. A. (2001). Claves históricas y educativas de la Restauración y de la Segunda República (1876-1936). Revista Complutense de Educación, vol. 12 (1), pp. 215-249 [en línea]. Recuperado de: https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0101120215A/16879
Lorenzo, J.A. (1993). Perspectiva histórica de la educación de adultos y la animación sociocultural en España. Revista Complutense de Educación, vol.4 (1), pp. 89-118 [en línea]. Recuperado de: https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED9393120089A
Malheiro, X. M. (2017). Las bibliotecas escolares en la primera década del franquismo. Entre el amanecer y la luz cegada. En História da Educação, vol. 21 (53), pp. 239-266 [en línea]. Recupe-rado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6115075
Misiones Pedagógicas. Septiembre de 1931. Diciembre de 1933. Informes. I. Edición a cargo de Mª Dolores Cabra Loredo (1992). Madrid: Ediciones El Museo Universal.
Núñez, M. (2014). Las Misiones Pedagógicas: Un proyecto republicano de Intervención Socio-cultural (Trabajo de fin de grado).Universidad de A Coruña, España.
Otero, E. (2007). As Misións Pedagóxicas na España rural republicana. Eduga: Revista Galega de Ensino, 51, pp. 52-56 [en línea]. Recuperado de http://www.edu.xunta.es/ftpserver/por-tal/DXPL/revistagalega/rge51/eduga51/14.pdf
Otero, E. (1982). Las Misiones Pedagógicas: Una experiencia de educación popular. A Coruña: Ediciós do Castro.
Otero, E. (2006). Los marineros del entusiasmo en las Misiones Pedagógicas. En AA.VV., Las Misiones Pedagógicas (1931-1936) (pp. 64-113). Madrid: SECC- Residencia de estudiantes.
Patronato de Misiones Pedagógicas: septiembre de 1931- diciembre de 1933. [s.n.], 1934 (Madrid: S. Aguirre) [en línea]. Recuperado de http://bibliotecadigital.jcyl.es/i18n/consulta/resulta-dos_ocr.cmd?id=3711&materia_numcontrol=&autor_numcontrol=&posicion=2&forma=fi-cha&tipoResultados=BIB
Patronato de Misiones Pedagógicas (1935): Memoria de la Misión Pedagógico- Social en Sanabria (Zamora); Resumen de trabajos realizados en el año 1934. Madrid: [s.n.] [en línea]. Recuperado de http://bibliotecadigital.jcyl.es/i18n/consulta/resultados_ocr.cmd?id=3482&materia_numcon-trol=&autor_numcontrol=&posicion=1&tipoResultados=BIB&forma=ficha
Pérez, A. (1999). Génesis, desarrollo y ocaso de las Misiones Pedagógicas durante la II República. Boletín de la Institución Libre d Enseñanza, 36, pp. 69-84 [en línea]. Recuperado de http://colec-tivoeducadores.files.wordpress.com/2010/02/genesis-desarrollo-y-ocaso-de-las-misiones-peda-gogicas-durante-la-ii-republica.pdf
Puelles, M. (1980). Educación e ideología en la España contemporánea (1767-1975). Barcelona: Editorial Labor Politeia
Rodríguez, P. (2010). CAPITULO I. Genealogía, crítica y análisis de las Misiones Pedagógicas. En Reinventando la identidad española durante la Segunda República: las Misiones Pedagógicas y el teatro profesional en las tablas madrileñas (pp.2-18).
Sánchez, F. (1994). Dos visiones de educación popular: el Patronato de Misiones Pedagógicas y las Cátedras Ambulantes de la Sección Femenina. Isla de Arriarán: Revista cultural y científica, 4, pp. 129-140.
Sánchez-Valverde, C. (2011). La animación sociocultural y la educación especializada como ma-nifestaciones educativas en un espacio social. En 5º Coloquio Internacional de Animación Socio-cultural, Zaragoza [en línea]. Recuperado de http://www.unizar.es/colinanimacion-IEPSA/wp-content/uploads/2011/10/5.2-C.-S%E2%80%A0nchez.pdf
Sarrate, M.L. (2014). Tema 3. La Animación Sociocultural en la sociedad actual. En Sarrate, M.L. (coord.). Programas de animación sociocultural (Unidad didáctica) (pp. 105-118). Madrid: UNED.
Sierra, A. (2007). La memoria histórica y la ciudadanía cultural de la II República. Cuadernos del Ateneo, 23, p. 5-8.
Soler, P. (2012a). Capítulo I: Concepto y sentido de la ASC. En La Animación Sociocultural. Una estrategia para el desarrollo y el empoderamiento de comunidades. (pp. 15-68). Barcelona: Edi-torial UOC.
Soler, P. (2012b). Capítulo II: Contexto, nacimiento y desarrollo de la ASC. En La Animación Sociocultural. Una estrategia para el desarrollo y el empoderamiento de comunidades (pp. 69-104). Barcelona: Editorial UOC.
Tiana, A. (2016). Las Misiones Pedagógicas. Educación popular en la Segunda República. Ma-drid: Editorial Catarata
Trilla, J. (1997). Animación sociocultural: teorías, programas y ámbitos. Barcelona: Ariel Educa-ción.
Úcar, X. (2012). Dimensiones y valores de la animación sociocultural como acción o intervención socioeducativa. 4º Congreso internacional de Pedagogía Social. São Paulo [en línea]. Recuperado de: http://www.proceedings.scielo.br/pdf/cips/n4v2/43.pdf
Úcar, X. (1995). Los programas de animación sociocultural. Claves de Educación Social, Noviem-bre, pp. 32-38.
Úcar, X. (2002). Medio siglo de animación sociocultural en España: balance y perspectivas. OEI- Revista Iberoamericana de Educación [en línea]. Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslec-tores/301Ucar.pdf
Varela, J. (2007). Las reformas educativas a debate (1982-2006). Madrid: Edición Morata.
Vega, A. (2017). Las Misiones Pedagógicas. Más que una utopía. Revista de Educación Social, 24, pp. 1221-1230 [en línea]. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?co-digo=6435976
Ventosa, V. (1997). Intervención socioeducativa. Madrid: Editorial CCS.
Ventosa, V. (2006). La animación sociocultural en España: una perspectiva local. Revista Ibe-roamericana Animación Sociocultural, vol. 1 (1) [en línea]. Recuperado de http://www.lazer.eefd.ufrj.br/animadorsociocultural/pdf/ac103.pdf
Viché, M. (2010). La educación sociocultural. Un indicador de desarrollo democrático. Zaragoza: Libros Certeza.
Viñao, A. (2009). Las Misiones Pedagógicas. Entre lo popular y lo culto. En Casas, J. L. y Durán, F. (Eds.) IV Congreso sobre Republicanismo 1931-1936: de la República Democrática a la sublevación Militar (pp. 177-192). Córdoba: Diputación Provincial de Córdoba, Universidad de Cór-doba e Patronato Niceto Alcalá-Zamora Torres.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.