Public school during Spanish 1st. Restoration (1875-1931): Administrative and curricular aspects

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-06-2018
Antonio David Galera Pérez

Abstract

The level of primary education in Spain dragged, at least until 1970, a series of structural defects due largely to the legal regulations that, although initiated before the 1st. Restoration, would be fully developed during that period.
These defects affected at least the transition between the end of compulsory schooling and the beginning of working life or the continuity of studies, the introduction of the Graduate School, the continuity of the curricula and the different prescription of subjects for boys and girls.
Based on a careful analysis of the corresponding regulations, we extract some undesirable consequences of its development in the school practice.

How to Cite

Galera Pérez, A. D. (2018). Public school during Spanish 1st. Restoration (1875-1931): Administrative and curricular aspects. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (19), 17–42. https://doi.org/10.35072/CABAS.2018.38.75.003 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 125 | Cabas1902 (Español) Downloads 62

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Public schools, Elementary education, Curriculum design, Spanish 1st. Restoration

References
Alcalá Ibáñez, María Lourdes (2016). La escuela rural. Historia de la enseñanza primaria en la provincia de Teruel (1857-1931). Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, Facultad de Educación. Tesis doctoral dirigida por Dr. Agustín Velloso Santisteban.
Gutiérrez Zuloaga, Isabel; Esteban Mateo, León (1974). Educación y legislación en la España del XIX. Valencia: Valor.
Iglesias Salvado, José Luis; Porto Ucha, Ángel Serafín; Gabriel Fernández, Narciso de (1999). «Maestros, programas y materiales: aproximación a la determinación de los contenidos de la enseñanza primaria (1901-1965)», en julio Ruiz Berrio et al. (editores). La educación en España a examen (1898-1998). Zaragoza: Ministerio de Educación y Cultura, Institución Fernando El Católico, pp. 447-457.
Llano Díaz, Ángel (2012). La Enseñanza Primaria en Cantabria. Dictadura de Primo de Rivera y Segunda República (1923-1936). Santander: Universidad de Cantabria, Departamento de Historia Moderna y Contemporánea. Tesis doctoral dirigida por Dr. Miguel Ángel Sánchez Gómez. Disponible en https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/4303/Tesis%20ALD.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
López del Castillo, Mª Teresa (1982). «Planes y programas escolares en la legislación española». Bordón (Madrid), tomo XXXIV, núm. 242-243, marzo-junio, pp. 127-202.
López Martín, Ramón (1996). «El currículum escolar en la Dictadura de Primo de Rivera, o la educación al servicio de la política». 'El currículum: Historia de una mediación social y cultural'. Actas del IX Coloquio de Historia de la Educación. Granada, Universidad / I.C.E., tomo I, pp. 377-386.
Pozo Andrés, Mª del Mar del (1996). «La escuela graduada madrileña en el primer tercio del siglo XX: ¿un modelo pedagógico para el resto del Estado español?». Revista Complutense de Educación (Madrid), vol. 7, núm. 2, pp. 211-247. Disponible en http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED9696220211A.
Viñao Frago, Antonio (2004). Innovación pedagógica y racionalidad científica. La escuela graduada pública en España (1898-1936). Madrid: Akal. [1990.]
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>