Public school during Spanish 1st. Restoration (1875-1931): Administrative and curricular aspects
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The level of primary education in Spain dragged, at least until 1970, a series of structural defects due largely to the legal regulations that, although initiated before the 1st. Restoration, would be fully developed during that period.
These defects affected at least the transition between the end of compulsory schooling and the beginning of working life or the continuity of studies, the introduction of the Graduate School, the continuity of the curricula and the different prescription of subjects for boys and girls.
Based on a careful analysis of the corresponding regulations, we extract some undesirable consequences of its development in the school practice.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Public schools, Elementary education, Curriculum design, Spanish 1st. Restoration
Gutiérrez Zuloaga, Isabel; Esteban Mateo, León (1974). Educación y legislación en la España del XIX. Valencia: Valor.
Iglesias Salvado, José Luis; Porto Ucha, Ángel Serafín; Gabriel Fernández, Narciso de (1999). «Maestros, programas y materiales: aproximación a la determinación de los contenidos de la enseñanza primaria (1901-1965)», en julio Ruiz Berrio et al. (editores). La educación en España a examen (1898-1998). Zaragoza: Ministerio de Educación y Cultura, Institución Fernando El Católico, pp. 447-457.
Llano Díaz, Ángel (2012). La Enseñanza Primaria en Cantabria. Dictadura de Primo de Rivera y Segunda República (1923-1936). Santander: Universidad de Cantabria, Departamento de Historia Moderna y Contemporánea. Tesis doctoral dirigida por Dr. Miguel Ángel Sánchez Gómez. Disponible en https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/4303/Tesis%20ALD.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
López del Castillo, Mª Teresa (1982). «Planes y programas escolares en la legislación española». Bordón (Madrid), tomo XXXIV, núm. 242-243, marzo-junio, pp. 127-202.
López Martín, Ramón (1996). «El currículum escolar en la Dictadura de Primo de Rivera, o la educación al servicio de la política». 'El currículum: Historia de una mediación social y cultural'. Actas del IX Coloquio de Historia de la Educación. Granada, Universidad / I.C.E., tomo I, pp. 377-386.
Pozo Andrés, Mª del Mar del (1996). «La escuela graduada madrileña en el primer tercio del siglo XX: ¿un modelo pedagógico para el resto del Estado español?». Revista Complutense de Educación (Madrid), vol. 7, núm. 2, pp. 211-247. Disponible en http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED9696220211A.
Viñao Frago, Antonio (2004). Innovación pedagógica y racionalidad científica. La escuela graduada pública en España (1898-1936). Madrid: Akal. [1990.]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.