Exhibitions on the school culture as a space for the knowledge of the educational historical heritage

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-06-2018
M.ª Jesús Llinares Ciscar

Abstract

The temporary exhibitions of the scholastic culture as space to know and to reconstruct the historical-educative patrimony is experiences that they have like main purpose, to rescue and to recover of the familiar archives the scholastic patrimony to make it public. But also, they try to be the point of contact so that the means and the conditions of the education-learning are known whereupon they counted our greater ones. This article describes four exhibitions of the scholastic culture that recreate classrooms of diverse times (principle of century XX, republic and pro-Franco dictatorship) of the populations of the Valldigna (Tavernes, Simat, Benifairó, Barx). In these exhibitions were objects, images, didactic and scholastic material, with the objective to rescue part of the scholastic patrimony of these rural communities that were kept in the familiar archives.

How to Cite

Llinares Ciscar, M. J. (2018). Exhibitions on the school culture as a space for the knowledge of the educational historical heritage. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (19), 89–110. https://doi.org/10.35072/CABAS.2018.87.64.007 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 34 | Cabas1906 (Español) Downloads 19

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Exhibitions of the scholastic culture, memory and educative historical patrimony, education learning

References
Alonso Fernandez, L. (1999). Museología y museografía. Barcelona: Ediciones del Serbal.
Álvarez Domínguez, P.(2008): Fotografías y sentimientos para un museo pedagógico. Análisis del desarrollo de una metodología participativa en la Universidad desde una perspectiva comparada. En LOPEZ, F.(dir). La educación como respuesta a la diversidad comparada. Una perspectiva comparada. Sevilla: Sociedad Española de Educación Comparada.
Antoranz Onrubia, M.A. y Pérez, P. (1983). Un método para aprovechar las visitas culturales a Museos y Monumentos. Estudios Pedagógicos, nº 10. Zaragoza: Institución Fernando el Católico, p. 36.
Badanelli Rubio, A.M. (2010). Cuadernos de rotación, cuadernos de deberes: un estudio comparado. En Meda, J., Montino, D. y Sani, R. (eds.): School Exercise Books. A Complex Source for a History of the Approach to Schooling and Education in the 19th And 20th Centuries. Edizione Polistampa, Florencia, pp. 793-802.
Burke, M. (2001). Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Crítica.
De Las Heras, B (2012). El testimonio de las imágenes. Fotografía e Historia. Madrid: Creaciones Gabrielle Vincent.
Del Pozo Andrés, M. (2006). Imágenes e Historia de la Educación: Construcción, reconstrucción y representación de las prácticas escolares en el aula. Historia de la Educación, Revista Interuniversitaria, 25, pp. 291-315.
Fernández Soria, J.M.; Agulló Díaz, C (2002). Los temas educativos en las Memórias del Magisterio valenciano(1908-1909). Universitat de València.
García Blanco, A. (1978). Museo y escuela. Cuadernos de Pedagogía, nº 42.
García Blanco, A. (1988). Didáctica del Museo. El descubrimiento de los objetos. Madrid: Ediciones de la Torre.
Gesché-Konihg, N. (1998). Museos y enseñanza en las Ciencias Sociales. Perspectivas de futuro. Iber 15, Los museos en la didáctica.
Hernández Hernández, F. (2003). El museo como espacio de comunicación. Gijón: Trea.
LLona, M. (2005). Historia memoria y oralidad. En Leone, S.; Mendiola, F.: Voces e imágenes en la historia. Fuentes orales y visuales: investigación histórica y renovación pedagógica…, Iruñea-Pamplona.
LLopis, R (1933). La revolución en la escuela. Madrid: Edit Aguilar.
Martín Fraile, B. (2003). El cuaderno de Rotación. Instrumento pedagógica al servicio de la inspección. En Etnohistoria de la Escuela, XII Coloquio Nacional de Historia de la Educación. Burgos: Universidad de Burgos.
Mayordomo Pérez, A (2011). La recuperació del patrimoni historicoeducativo: raons, propostes i convocatoria. En V Jornades d’Història de l’Educació Valenciana. Gandia: AV CEIC Alfons el Vell.
Pérez Santos, E. (2000). Estudio de visitantes en museos. Metodología y aplicaciones. Gijón: Trea.
Somoza, M.; Yanes, C. (2009). La reconstrucción de los procesos educativos en la museología escolar. Reflexiones en torno a sus relaciones. En El largo camino hacia una educación inclusiva. XV Coloquio de Historia de la Educación, Gobierno de Navarra-Sociedad Española de Historia de la Educación. Pamplona, vol.II, Universidad Pública de Navarra.
Viñao Frago, A. (2007). Los cuadernos escolares como fuente histórica. Aspecto metodológico e historiográfico. Memoria, Conocimiento y Utopía, nº3. (Barcelona), pp.93-120.
Section
Experiences