Physical education and childhood protection during Spanish 1st. Restoration (1875-1931). Labour regulations and complementary scholastic institutions

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-06-2015
Antonio David Galera Pérez

Abstract

Between 1875 and 1931 a series of administrative regulations were issued in Spain whose combined aim was to protect the health and the physical and moral wellfare of poor children, so much in working field, where they could access since 10 years, as in family or social ones; a lot of these regulations resulted in organizations and activities of school support, as it was in school where teachers observed severe handicaps in pupils that affected their attendance and improvement.

Many of these organizations and activities, generically referred to as “complementary school institutions”, had in physical education and physical exercise their prior, when not sole, developing ways.

How to Cite

Galera Pérez, A. D. (2015). Physical education and childhood protection during Spanish 1st. Restoration (1875-1931). Labour regulations and complementary scholastic institutions. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (13), 1–37. https://doi.org/10.35072/CABAS.2015.73.56.001 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 99 | Cabas1301 (Español) Downloads 40

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Childhood protection, infant work, complementary school institutions, physical education and health improvement

References
Cambeiro Martínez, Juan A. (1997): “El nacimiento de las Colonias Escolares”, en El proceso de institucionalización de la educación física en la España contemporánea, Barcelona, Universidad de Barcelona, Dep. Teoría e Historia de la Educación /INEFC, 1997: 125-157.
Cambeiro [Martínez], J[uan] A. (2007): “Colònies escolars: Anàlisi històrica d’una aventura pedagògica”, Revista de Història de l’educació, núm. 9-10, 2007: 193-243.
Cano González, Rufino; Revuelta Guerrero, Clara (1995): “Las Colonias escolares: una institución pedagógica de higiene preventiva en beneficio de los niños débiles de las escuelas primarias (1876-1936)”, en Revista interuniversitaria de formación del profesorado Núm. 22, enero/abril 1995: 185-195.
Carnero Peón, Adolfo: “Colonias escolares: una historia de objetivos, una historia de realizaciones” Revista Animació, ‘Centres de vacances: prospectiva i história’. Valencia: Institut Valencià de la Joventut, 2003.
Lasheras, Ana Belén; Escudero, Mª Eugenia, e Isabel Cofiño (2011): “La iniciativa filantrópica de Solvay en Campoo: la casa de reposo y las colonias escolares”, en Página Alternativa de Reinosa y Campoo [consulta de 4-12-2014.]
Martínez Navarro, Anastasio (1987): "La educación física y las colonias escolares”, en Ruiz Berrio, Jl, et al: 'Un educador para un pueblo: Manuel B. Cossío y la renovación pedagógica institucionista'. Semana de homenaje nacional a Manuel B. Cossío. Madrid, 30-9 al 4-10-1985. Madrid: UNED, 1987: 177-199 [ISBN: 978-84-362-2155-8.]
Moreno Martínez, Pedro L. (1999): “Un proyecto regeneracionista: las colonias escolares en España (1887-1936)”, en Ruiz Berrio, Julio et al. (compiladores): ‘La educación en España a examen (1898-1998)’ Jornadas Nacionales en conmemoración del Centenario del Noventa y ocho.. Zaragoza: Ministerio de Educación y Cultura-Institución Fernando el Católico (C.S.I.C.), 1999, vol. II: 67-80. [ISBN: 978-84-7820-531-8.]
Otero Urtaza, Uxío; Navarro Patón, Rubén; Basanta Camiño, Silvia y Carral Maseda, Diego (2013): “Las colonias de vacaciones de la Institución Libre de Enseñanza: más de cien años de historia”, comunicación, en Actas del IX Congreso Nacional de Ciencias del Deporte y la Educación Física. Seminario Nacional de Nutrición, Medicina y Rendimiento Deportivo. Seminario Nacional de Nutrición, Medicina y Rendimiento Deportivo, celebrado del 9 al 11 de mayo de 2013 en Pontevedra. A Coruña: Sportis, 2013 [ISBN: 978-84-938695-3-3, recurso electrónico.]
Pedró, F. (1983): Rasos de Peguera. Les colònies a Catalunya 1893-1975. Introducció a la història de les colònies de vacances a Catalunya 1893-1975. Barcelona: Don Bosco, 1983.
Pereyra, Miguel (1982): "Educación, salud y filantropía: El origen de las colonias escolares de vacaciones en España", Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, Universidad de Salamanca, Vol. 1, 1982: 145-168.
Puig Jofra, Enric y Josep Mª Vila Vicens (2005): Cent anys de Colònies de Vacances a Catalunya (1893-1993). Fundació Pere Tarrés / Ed. Mediterrània, Desembre de 2005, Vol. 1: Dels inicis a la Guerra Civil [ISBN: 978-84-8334-678-5.]
Rodríguez Pérez, Juan Félix (2001): Las Colonias Escolares municipales madrileñas (1910-1936). Madrid: Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Educación, Departamento de Teoría e Historia de la Educación, 2001 [ISBN: 84-669-2504-X.] [Contiene asimismo información sobre el resto colonias organizadas en España en el período.]
Vilanou, Conrad (1994): “Higiene i educació física a les colònies”, Actes del Col·loqui Universitari Artur Martorell, educador del nostre temps. Universitat de Barcelona, 20, 21 i 22 d’octubre de 1994. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1995: 181-206. [ISBN: 978-84-7826-648-7.]
Viñes Millet, Cristina (1983): “La renovación pedagógica del siglo XIX y las colonias escolares de vacaciones”, Revista de Historia Contemporánea Núm. 2, Sevilla: Universidad, diciembre 1983: 94-124.
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>