Mapping the Yearbooks of the Museum of Education of the University of the Basque Country (UPV/EHU

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 21-12-2023
Irati Amunarriz Iruretagoiena Peio Manterola Pavo Aintzane Rodríguez Poza

Abstract

Religious schools in Spain during the contemporary period have not been a privileged object of educational historiography, although their study has been gaining more interest in recent times. The aim of this paper is to highlight the value of yearbooks as a new source for the study of this type of school. To this end, we will map the yearbooks, highlighting the features that justify their use. We conclude that the fact that this documentary source allows us to carry out the history of the school representation that this type of school has tried to disseminate is reason enough to incorporate these documents into the field of the History of Education.

How to Cite

Amunarriz Iruretagoiena, I., Manterola Pavo, P., & Rodríguez Poza, A. . (2023). Mapping the Yearbooks of the Museum of Education of the University of the Basque Country (UPV/EHU. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (30), 37–54. https://doi.org/10.35072/CABAS.2023.30.56.004
Abstract 112 | Cabas3003 (Español) Downloads 85

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

School Memories, New sources, religious private schools.

References
Amunarriz-Iruretagoiena, I., Dávila, P. & Naya, L. M. (2022). Memories of Students and Year-books: the Religious Schools in Spain (Twentieth Century), Comunicación presentada en el International Conference The School and Its Many Pasts: School Memories between So-cial Perception and Collective Representation, Macerata, 12-15 de diciembre de 2022.
Amunarriz-Iruretagoiena, I., Miguelena, J., Dávila, P. & Naya, L. M. (2022). La infancia como presencia y audiencia en el museo de la educación de la universidad del país vasco. En A. Martínez & E. Jiménez (arg.), Concepciones didáctico-patrimoniales en torno a la educa-ción, la creatividad y las emociones (117-126 or.). Verdelís.
Amunarriz-Iruretagoiena, I., Rodríguez, A., Naya, L. M. & Dávila, P. (2022). Las memorias esco-lares de centros educativos religiosos: metodología de estudio. En J. M. Hernández (Coord.), La prensa pedagógica de las confesiones religiosas y asociaciones filosóficas (pp. 369-382). Salamanca: Ediciones Universidad Salamanca.
Amunarriz-Iruretagoiena, I., Rodríguez, A., Naya, L. M. & Dávila, P. (2022). El valor interpreta-tivo de las memorias escolares como fuente primaria en el ámbito de la Historia de la Edu-cación. En C. Pires, M.F. Martins y M. Figueiredo (Coords.), XIX Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação (SPCE). Educação e Cidades: Tempos, espaços, atores e culturas. 15, 16 e 17, Setembro, 2022/Lisboa &Online. Livro de Resu-mos (p. 207). EventQualia.
Barceló, G., Comas, F. & Sureda, B. (2016). Abriendo la caja negra: la escuela pública española de postguerra. Revista de Educación, (371), 61-82. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2015-371-308.
Barceló, G., Moll, S. & Sureda, B. (2018). Imagen y práctica escolar en las memorias de oposi-ción del franquismo. El caso de Baleares. En S. González, J. Meda, X. Motilla & L. Po-mante (Eds.), La práctica educativa. Historia, Memoria y Patrimonio (pp. 671-682). Fah-renHouse.
Barceló, G. & Rabazas, T. (2014). La escuela en Mallorca durante el franquismo, una aproxima-ción a través de las memorias de prácticas del «Fondo Romero Marín». En F. Comás, S. González, X. Motilla & B. Sureda (Eds.), Imatges de l’escola, imatge de l’educació. Actes de les XXI Jornades d’Historia de l’Educació. Palma, del 26 al 28 de noviembre de 2014 (pp. 87-99). Universitat de les Illes Balears.
Benso, M. C. (2003). Las memorias de oposición de catedráticos de Bachillerato: una fuente de indagación de la “cultura docente” en la enseñanza secundaria. En A. Jiménez et al. (Coord.), Etnohistoria de la escuela/XII Coloquio Nacional de Historia de la Educación, 18-21 junio 2003 (pp. 489-500). Universidad de Burgos.
Bernad, E. (1984). La instrucción primaria a principios del siglo XX. Zaragoza: IFC.
Comas, F. & Sureda, B. (2016). Album photographique scolaire, histoire et configuration de l’identité des établissements scolaires: le cas du collège Sant Josep Obrer de Palma. En-counters in Theory & History of Education, 17, 119-140.
Dávila, P. (2011). Las órdenes y congregaciones religiosas francesas y su impacto sobre la educa-ción en España. Siglos XIX y XX. En J. M. Hernández (Coord.), Francia en la educación de la España contemporánea (1808-2008) (pp. 101-159). Ediciones Universidad Sala-manca.
Dávila, P. & Naya, L. M. (2008). Las escuelas de los Hermanos de La Salle en Gipuzkoa. Evolu-ción y tendencias en el alumnado y profesorado (1904-2006). Ikastaria, (16), 271-315.
Dávila, P. & Naya, L. M. (2014). El Museo de la Educación de la Universidad del País Vas-co/Euskal Herriko Unibertsitatearen Hezkuntzaren Museoa. Cabás, (12), 134-144.
Dávila, P. & Naya, L. M. (2017). Las memorias escolares como fuente para el estudio de los cen-tros privados religiosos masculinos en España. En A. M. Banadelli, et al. (Coords.), XIX Coloquio Historia de la Educación. Imágenes, discursos y textos en Historia de la Educa-ción. Retos metodológicos actuales (pp. 349-352). Universidad de Alcalá de Henares, UNED y Universidad Complutense, SEDHE.
Dávila, P. & Naya, L. M. (2018). Las memorias escolares, una forma de prensa escolar. En J. M. Hernández (Eds.), Prensa pedagógica, mujeres, niños, sectores populares y otros (pp. 593-602). Salamanca: Universidad de Salamanca.
Dávila, P. & Naya, L. M. (2022). Nuevas audiencias en el Museo de la Educación de la Universi-dad del País Vasco. Cabás, (28), 187-206.
Dávila, P., Naya, L. M. & Miguelena, J. (2020a). Yearbooks as a source in researching school practices in private religious schools. History of Education & Children’s Literature, XV(2), 219-240.
Dávila, P., Naya, L. M. & Miguelena, J. (2020b). Les Annuaires Scolaires: la richesse d’une soucre pour l’histoire de l’école et des élèves. Encounters in Theory and History of Educa-tion, vol.21, 253-273.
Dávila, P., Naya, L. M. & Murua, H. (2016). Prácticas y actividades religiosas en los colegios privados del País Vasco durante el siglo XX. Historia y Memoria de la Educación, 4, 141-175. DOI:10.5944/hme.4.2016.15744.
Dávila, P., Naya, L. M. & Zabaleta, I. (2016). Internados religiosos: marketing del espacio a tra-vés de las memorias escolares. En P. Dávila y L. M. Naya (Coords.), Espacios y patrimo-nio histórico-educativo (pp.183-207). Donostia: Erein.
Dávila, P., Naya, L. M. & Zabaleta, I. (2017). Memory and Yearbooks: An Analysis of Their Structure and Evolution in Religious Schools in 20th Century Spain. En C. Yanes-Cabrera, J. Meda y A. Viñao (Eds.), School Memories. New Trends in the History of Edu-cation (pp. 65-79). Cham: Springer International Publishing.
Dávila, P., Rodríguez, A. & Arpal, J. (1986). Guía temática y bibliografía para la investigación de historia de la educación en el País Vasco. San Sebastián: Caja de Ahorros Municipal de San Sebastián.
Del Pozo, M. M., Menguiano, C., Comás, F. & Barceló, G. (2018). Las memorias presentadas a las oposiciones como fuente para el estudio de la práctica escolar durante el siglo XX. En S. González, J. Meda, X. Motilla & L. Pomante (Eds.), La Práctica Educativa. Historia, Memoria y Patrimonio (p. 1049). FahrenHouse.
Del Pozo, M. M. & Rabazas, T. (2010). Imatges fotogràfiques i cultura escolar en el franquisme: una exploració de l’arxiu etnogràfic. Educació i Història. Revista d’Història de l’Educació, (15), 165-194.
Depaepe, M. & Simon, F. (2005). Fuentes y métodos para la historia del aula. En M. Ferraz (Eds.), Repensar la historia de la educación. Nuevos desafíos, nuevas propuestas (pp. 337-364). Madrid: Biblioteca Nueva.
Escolano, A. (2008). La escuela como construcción cultural. El giro etnográfico en la historia de la escuela. Espacios en blanco. Revista de Educación. Serie indagaciones, 18(), 131-146. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=384539800006
Fullana, P., González, S. & Comas, F. (2014). La fotografia en els llibres commemoratius dels centres escolars (1939-1975). En F. Comas, S. González, X. Motilla y B. Sureda (Eds.), Imatges de l’escola, imatge de l’educació. Actes de les XXI Jornades d’Historia de l’Educació. Palma, del 26 al 28 de novembre de 2014 (pp. 147-157). Universitat de les Illes Balears.
González, S., Comas, F. & Fullana, P. (2014). La «construcció» del record escolar a través de la fotografia: «deconstrucció» de dos anuaris col·legials. En F. Comas, S. González, X. Mo-tilla & B. Sureda (Eds.), Imatges de l’escola, imatge de l’educació. Actes de les XXI Jor-nades d’Història de l’Educació. Palma, del 26 al 28 de novembre de 2014 (pp. 159-169). Universitat de les Illes Balears.
González-Peréz, T. (2021). Etnografía de la escuela a través de las memorias de prácticas de en-señanza en Canarias (España), Revista História da Educaçao (Online), vol. 25, e101355.
Hijano del Río, M. (2021). Un estudio de las memorias escolares: el Colegio agustino “Los Oli-vos” de Málaga (1968-1978), Comunicación presentada en las IX Jornadas Científicas de la Sociedad Española para el Estudio del Patrimonio Histórico Educativo. Siguiendo las huellas de la educación: Voces, escrituras e imágenes en la modernización educativa, Má-laga, 9-10 de septiembre de 2021.
Jiménez, P. J. & Sanchidrián, C. (2018). Las Memorias de Prácticas de las Escuelas Normales de Málaga como fuente para la Historia de la Educación. En S. González, J. Meda, X. Moti-lla & L. Pomante (Eds.), La Práctica Educativa. Historia, Memoria y Patrimonio (pp. 385-394). FahrenHouse.
Llano, A. (2021). La investigación en la historia de la educación del primer tercio del siglo XX. En J. A. González de la Torre (Coords.), El patrimonio histórico educativo: memorias de ayer y reflexiones de hoy (pp. 181-198). Polanco: Centro de Recursos, Interpretación y Es-tudios de la Escuela y Consejería de Educación y Formación Profesional del Gobierno de Cantabria.
López, R. (2013). Historia de la escuela y cultura escolar: dos décadas de fructíferas relaciones. La emergente importancia del estudio sobre el patrimonio escolar. Cuestiones Pedagógi-cas, 22, 17-42.
Meda, J. (2012). La «historia material de la escuela» como factor de desarrollo de la investigación histórico-educativa en Italia. En P. L. Moreno & A. Sebastián (Eds.), Patrimonio y Etno-grafía de la escuela en España y Portugal durante el siglo XX (pp. 17-32). Murcia: Socie-dad Española para el Estudio del Patrimonio Histórico-Educativo (SEPHE). Centro de Estudios sobre la Memoria Educativa (CEME) de la Universidad de Murcia.
MEMORIA SCOLASTICA (2022). Convocatoria. Conferencia Internacional The School and Its Many Pasts, School Memories between Social Perception and Collective Representation (Macerata, 12-14 de diciembre de 2022).
Moll, S. & Comas, F. (2022). Corporate History or the Education Business. A Case-Study: Sant Francesc De Sales School, Menorca (1939-1945). Paedagogica Historica, DOI:10.1080/00309230.2022.2042827
Moll, S. & Sureda, B. (2020). Private religious schools for boys in the Spanish post Civil War period: an analysis through triangulating historical sources. History of Education & Chil-dren’s Literature, XV(2), 29-48.
Moll, S. & Sureda, B. (2021). La generación de capital social y la conformación de identidades en los colegios de la posguerra española (1939-1945): estudio de la revista escolar Monte-sión. Social and Education History, 10(3), 238-361. https://dx.doi.org/10.17583/hse.2021.7942
Poveda, M. & Rabazas, T. (2012). El fondo Romero Marín del Museo «Manuel B. Cossío». Aná-lisis de las memorias de las prácticas de pedagogía. En P. L. Moreno & A. Sebastián (Eds.), Patrimonio y Etnografía de la escuela en España y Portugal durante el siglo XX (pp. 323-336). Sociedad Española para el Estudio del Patrimonio Histórico-Educativo (SEPHE) y Centro de Estudios sobre la Memoria Educativa (CEME) de la Universidad de Murcia.
Ramos, S., Rabazas, T. & Colmenar, C. (2018). Fotografía y representación de la escuela privada madrileña en el Franquismo: entre la propaganda y el relato. Historia y Memoria de la Educación, 8, 397-448.
Santacana, J. & Llonch, N. (2012). Manual de didáctica del objeto en el museo. Asturias: Edicio-nes TREA.
Sanz, C. & Rabazas, T. (2020). La cuestión lingüística en la práctica educativa de la enseñanza primaria en el País Vasco y Navarra durante el franquismo (1950-1959): un estudio a par-tir de un fondo documental etnográfico. Educació i Historia, 35, 75-102.
Tiana, A. (1994). La escuela Privada. En J. L. Guereña, J. Ruiz & A. Tiana (Eds.), Historia de la Educación en la España contemporánea. Diez años de investigación (pp. 117-139). Ma-drid: Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia.
Tiana, A. (2005). La Historia de la Educación en la actualidad: viejos y nuevos campos de estu-dio. En Manuel Ferraz Lorenzo (Eds.), Repensar la historia de la educación. Nuevos desa-fíos, nuevas propuestas (pp. 105-145). Madrid: Biblioteca Nueva.
Viñao, A. (1999). Las autobiografías, memorias y diarios como fuente histórico-educativa: tipo-logía y usos. Sarmiento, 3, 223-253. Recuperado de: http://hdl.handle.net/2183/7729
Viñao, A. (2003). La historia de la educación ante el siglo XXI: Tensiones, retos y audiencias. En A. Jiménez et al. (Coords.), Etnohistoria de la escuela. XII Coloquio Nacional de Historia de la Educación, Burgos, 18-21 junio 2003 (pp. 1063-1074). Burgos: Servicio de Publica-ciones Universidad de Burgos.
Viñao, A. (2005). La Historia de la Educación ante el siglo XXI: tensiones, retos y audiencias. En M. Ferraz (Eds.), Repensar la historia de la educación. Nuevos desafíos, nuevas pro-puestas (pp. 147-165). Madrid: Biblioteca Nueva.
Section
Articles