From Franco's teaching methods to pedagogical renewal: the case of teacher Atilana Fraile

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 09-12-2025
César Santos Pérez
Miguel Ángel López Gajardo

Abstract

Atilana Fraile Vadillo, a rural teacher trained under Francoism, is the central figure of this study, which analyses her professional trajectory through the examination of her teaching notebooks and personal testimony. The research highlights the imprint of the Francoist formative pedagogical model and the process of transition toward more innovative methodological approaches in her teaching career. Inspired by Rosa Sensat and Paulo Freire, she led a significant educational transformation in disadvantaged rural contexts. This work contributes to the recovery of female teaching memory and sheds light on the role of women educators as agents of change in adverse educational settings.

How to Cite

Santos Pérez, C., & López Gajardo, M. Ángel. (2025). From Franco’s teaching methods to pedagogical renewal: the case of teacher Atilana Fraile . Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (34), 250–270. https://doi.org/10.1387/cabas.27629
Abstract 0 | Cabas3413 (Español (España)) Downloads 2

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Educational Francoism , Pedagogical renewal , National Catholicism , Historical teacher training , Educational transformation

References
Alonso, E. J. (2012). La vida consagrada en Salamanca en la época de Barbado Viejo (1943–1964). Salmanticensis, 59, 243–289. https://doi.org/10.36576/summa.30479
Armero, P. (2008, 17 abril). Las monjas de San José recibirán un homenaje. Hoy. https://www.hoy.es/20080417/plasencia/monjas-jose-recibiran-homenaje-20080417.html
Boletín Oficial del Estado. (1937, 11 de octubre). Decreto 378 declarando deber nacional de todas las mujeres españolas, comprendidas en edad de 17 a 35 años, la prestación del servicio social. Boletín Oficial del Estado, 356, 3785-3787.
Bowen, G. A. (2009). Document Analysis as a Qualitative Research Method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27–40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
Braun, V., y Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Codina, M. T. (2002). Rosa Sensat y los orígenes de los movimientos de renovación pedagógica. Investigaciones en Educación, 29, 91-104.
Concordato con la Santa Sede. (1953, 19 de octubre de 1953). Boletín Oficial del Estado, núm. 292, 6230-6234.
Cruz Sayavera, S. (2016). El sistema educativo durante el franquismo: Las leyes de 1945 y 1970. Revista Aequitas: Estudios Sobre Historia, Derecho e Instituciones, 8, 31-62.
Dávila, P. (coord.). El profesorado y la renovación pedagógica en el País Vasco. Delta Publicaciones.
Duque, H., y Aristizábal, E. (2019). Análisis fenomenológico interpretativo. Una guía metodológica para su uso en la investigación cualitativa en psicología. Pensando Psicología, 15(25), 1-24.https://doi.org/10.16925/2382-3984.2019.01.03
Esteruelas, A., García Farrero, J. G., y Villafranca, I. (2015). L’Escola del Bosc cent anys després. Allà on Rosa Sensat va sistematitzar la seva pedagogia. Temps d’Educació, 49, 111–133.
Fraile Vadillo, A. (1963). Field notebook: Pedagogical Practices of 2nd Year of Teaching Training. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.15627105
Fraile Vadillo, A. (1964). Observation Practices of 3rd Year of Teaching Training. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.15630492
Fraile Vadillo, A. (2025, febrero 7). Interview with a retired teacher about her career. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.15630558
González-Delgado, M. y Groves, T. (2020). Educational Transfer and Local Actors: International Intervention in Spain during the Late Franco Period. En Ó. J. Martín García y L. Delgado Gómez-Escalonilla (Eds.), Teaching Modernization Spanish and Latin American Educational Reform in the Cold War (pp. 101-126). Berghahn Books. https://doi.org/10.2307/j.ctv1dwq1bz.8
González Pérez, T. (2018). El discurso educativo del nacionalcatolicismo y la formación del magisterio español. Historia Caribe, 13(33), 83-120. https://doi.org/10.15648/hc.33.2018.5
Grana, I., y Alonso, M. (2009). La educación de las mujeres en Andalucía durante el franquismo a través de las historias de vida. En M. R. Berruezo y S. Conejero (Coords.), El largo camino hacia una educación inclusiva: la educación especial y social del siglo XIX a nuestros días (pp. 101–112). Universidad Pública de Navarra.
Groves, T. (2011). Looking up to Paulo Freire: Education and political culture during the Spanish transition to democracy. Paedagogica Historica, 47(5), 701-717. https://doi.org/10.1080/00309230.2011.602348
Groves, T. (2012). Everyday struggles against Franco's authoritarian legacy: Pedagogical social movements and democracy in Spain. Journal of Social History, 46(2), 305-334. https://doi.org/10.2307/23354133
Groves, T. (2016). Paulo Freire, la educación de adultos y la renovación pedagógica (1970-1983). Tendencias Pedagógicas, 27, 161-163. https://doi.org/10.15366/tp2016.27.006
Groves, T. (2017). El maestro rural como agente de cultura alternativa durante la transición española. Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació, 30, 133-154. https://doi.org/10.2436/20.3009.01.195
Martín Fraile, B. (2017). Testimonios de maestros: modelos y prácticas. Ediciones Universidad de Salamanca.
Martín Fraile, B., y Ramos Ruiz, I. (2015). Escribir en la escuela en tiempos de guerra. Bordón Revista de Pedagogía, 67(3), 67. https://doi.org/10.13042/bordon.2015.67304
Martín Fraile, B., Parra Nieto, G., y Sánchez Barbero, B. (2024). Patria y religión: el nuevo currículo para la escuela elemental del periodo franquista. Un estudio a través del análisis de cuadernos escolares de género femenino. Cabás, 32, 87-106. https://doi.org/10.1387/cabas.26774
Mateos, C. (2015, 8 mayo). Las maestras de la Casa del Deán. Hoy. https://www.hoy.es/plasencia/201505/08/maestras-casa-dean-20150508003322-v.html?ref=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Melcón, J., Luengo, A., Martín, R., De la Torre, C., Alcalde, A., Savall, J., Mañeru, A., Grañeras, M., Villa, C. e Isidoro, P. (2007). Revisión bibliográfica sobre mujeres y educación en España (1983–2007). CIDE / Instituto de la Mujer.
Milito, C. C., y Groves, T. (2013). ¿Modernización o democratización? La construcción de un nuevo sistema educativo entre el tardofranquismo y la democracia. Bordón, 65(4), 135-148. https://doi.org/10.13042/Bordon.2013.65409
Molina, M. D. y Sanchidrián, C. (2023). Presencia de la escuela rural en Cabás (2009-2022). Cabás, (29), 13–32. https://doi.org/10.35072/CABAS.2023.12.17.003
Okuda, M., y Gómez, C. (2005). Métodos en investigación cualitativa: triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(1), 118–124.
Parcerisa, L., Collet-Sabé, J., y Villalobos, C. (2023). The (im)possibilities of an ideal education reform: Discourses, alliances and construction of alternatives of the Rosa Sensat movement in Catalonia. Journal of Educational Administration and History, 55(3), 290-306. https://doi.org/10.1080/00220620.2022.2153813
Parra Nieto, G., Sánchez Barbero, B., Serrate González, S., y Martín Fraile, B. (2024). Una feminidad dirigida desde la escuela primaria durante el régimen franquista. Cuestiones de Género: de la Igualdad y la Diferencia, 19, 249-272. https://doi.org/10.18002/cg.i19.8271
Parra Nieto, G., Martín Fraile, B., y Muñoz-Rodríguez, J. M. (2021). La escuela elemental femenina del nacionalcatolicismo a través de los cuadernos escolares. Revista Complutense de Educación, 32(1), 139-151. https://doi.org/10.5209/rced.68186
Prieto González, M. J. (2016). Revisión bibliográfica: La educación de las mujeres en la época del franquismo [Trabajo Fin de Grado, Universidad de Granada, Facultad de Ciencias de la Educación]. DIGIBUG Repositorio Institucional. http://hdl.handle.net/10481/46370
Sánchez De la Calle, J. A. (2009). Historia de la educación en Plasencia desde la segunda mitad del siglo XIX a mediados del siglo XX: El Instituto «Gabriel y Galán» en el setenta y cinco aniversario de su fundación (1933-2008). Coloquios Históricos de Extremadura, 761-798.
Scott, J. (1990). A Matter of Record: Documentary Sources in Social Research. Cambridge: Polity Press.
Terán, M. P. (2009). Vivencias de una maestra rural. Cabás, (01), 177–199. https://doi.org/10.35072/CABAS.2009.65.57.012
Viñao, A. (2014). La educación en el franquismo (1936-1975). Educar em Revista, 51, 19-35. https://doi.org/10.1590/s0104-40602014000100003
Zaballos, J. (2003). Origen y evolución histórica de la escuela universitaria "Don Bosco" (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, España.
Section
Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.