Rethink the model A proposal to play with/within the art system

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2018-12-30
Oihane Sánchez Duro

Abstract

Driven by the cultural policies that have been developed in the West since the 70s, an increasingly homogeneous cultural model is being shaped. This model, marked by an instrumentalist vision of culture, has an impact on the local cultural environment. It functions in a way that means other artistic-cultural formats and expressions find it difficult to persist. Questioning the issues that arise from a rigid and limited model, we can address new proposals through art as a tool to delve into the interstices of the system in order to suggest possible alternatives, ways of resistance, dissidence or integration.

How to Cite

Sánchez Duro, Oihane. 2018. “Rethink the Model: A Proposal to Play with/Within the Art System”. AusArt 6 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.20352.
Abstract 342 | PDF (Español) Downloads 300

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

CULTURAL POLICIES, CULTURAL MODEL, CULTURAL MONOCULTURE, BASQUE CULTURAL ECOSYSTEM

References
Barcenilla García, Haizea. 2016. «Kulturpolitikak: Paradigma aldaketa?» Jakin 215-216

Carrillo Castillo, Jesús. 2008a. «Las nuevas fábricas de la cultura: Los lugares de la creación y la producción cultural en la España contemporánea». Biblioteca YP. http://ayp.unia.es/spip/IMG/pdf/Jesus_Carrillo_nuevas_fabricas_de_la_cultura.pdf.

Carrillo Castillo, Jesús. 2008b. «Reflexiones y propuestas sobre los nuevos centros de creación contemporánea». Descargable en «Laboratorio del procomún: Nuevos centros de creación contemporánea», Ecosistemaurbano.org (blog), 21 feb. https://ecosistemaurbano.org/eventos/laboratorio-del-procomun-nuevos-centros-de-creacion-contemporanea/

Echeverría Ezponda, Javier. 2014. «Estructura del sector cultural y creativo y problemas para analizarlo en el País Vasco». En Áreas emergentes e innovación en el sector cultural y creativo vasco, editores, Andrea Estankona, Arantza Lauzirika, Natxo Rodríguez. Bilbao: Universidad del País Vasco

Harvey, David. 2005. A brief history of neoliberalism. London: Oxford University

Himanen, Pekka. 2004. La ética del hacker y el espíritu de la era de la información. Prólogo de Linus Torvalds; epílogo de Manuel Castells; traducción de Ferran Meler Ortí. Barcelona: Destino

Jaio Atela, Miren Terese. 2009. «Tout va bien / Garai txarrak: Una mirada a treinta años de historia». Gara-Mugalari, 30 oct.

Méndez Pérez, Lourdes. 2004. Galicia en Europa: El lugar de las artes plásticas en la política cultural de la Xunta. A Coruña: Castro

Montero, Javier. 2018. «Puntos de fuga». En Glosario imposible, edición, Miriam Querol, Álvaro Villa, Jonathan Fox; traductores, Toni Crabb et al. Madrid: Hablarenarte

Montero, Javier, Núria Güell & María Ruido. 2018. «Agentes». En Glosario imposible, edición, Miriam Querol, Álvaro Villa, Jonathan Fox; traductores, Toni Crabb et al., 195-213. Madrid: Hablarenarte

Querol, Miriam, Álvaro Villa & Jonathan Fox, eds. 2018. Glosario imposible. Traductores, Toni Crabb et al., 195-213. Madrid: Hablarenarte

YProductions. 2009. «Nuevas economías de la cultura: Parte I, Tensiones entre lo económico y lo cultural en las industrias creativas». interaccio.diba.cat/sites/interaccio.diba.cat/files/e170093.pdf

Yúdice, George. 2002. El recurso de la cultura: usos de la cultura en la era global. Traducción, Gabriel Ventureira & Desiderio Navarro. Barcelona: Gedisa

Zilbeti Pérez, Maider. 2016. «Arte-ekoizpen feministak euskal testuinguru kulturalean: Arte-instituzio garaikideetako praktika; Arteleku Zentroa eta Montehermoso Kulturunea. Bilbo: Udako Euskal Unibertsitatea
Section
Articles