Rethink the model A proposal to play with/within the art system
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
Driven by the cultural policies that have been developed in the West since the 70s, an increasingly homogeneous cultural model is being shaped. This model, marked by an instrumentalist vision of culture, has an impact on the local cultural environment. It functions in a way that means other artistic-cultural formats and expressions find it difficult to persist. Questioning the issues that arise from a rigid and limited model, we can address new proposals through art as a tool to delve into the interstices of the system in order to suggest possible alternatives, ways of resistance, dissidence or integration.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
CULTURAL POLICIES, CULTURAL MODEL, CULTURAL MONOCULTURE, BASQUE CULTURAL ECOSYSTEM
Carrillo Castillo, Jesús. 2008a. «Las nuevas fábricas de la cultura: Los lugares de la creación y la producción cultural en la España contemporánea». Biblioteca YP. http://ayp.unia.es/spip/IMG/pdf/Jesus_Carrillo_nuevas_fabricas_de_la_cultura.pdf.
Carrillo Castillo, Jesús. 2008b. «Reflexiones y propuestas sobre los nuevos centros de creación contemporánea». Descargable en «Laboratorio del procomún: Nuevos centros de creación contemporánea», Ecosistemaurbano.org (blog), 21 feb. https://ecosistemaurbano.org/eventos/laboratorio-del-procomun-nuevos-centros-de-creacion-contemporanea/
Echeverría Ezponda, Javier. 2014. «Estructura del sector cultural y creativo y problemas para analizarlo en el País Vasco». En Áreas emergentes e innovación en el sector cultural y creativo vasco, editores, Andrea Estankona, Arantza Lauzirika, Natxo Rodríguez. Bilbao: Universidad del País Vasco
Harvey, David. 2005. A brief history of neoliberalism. London: Oxford University
Himanen, Pekka. 2004. La ética del hacker y el espíritu de la era de la información. Prólogo de Linus Torvalds; epílogo de Manuel Castells; traducción de Ferran Meler Ortí. Barcelona: Destino
Jaio Atela, Miren Terese. 2009. «Tout va bien / Garai txarrak: Una mirada a treinta años de historia». Gara-Mugalari, 30 oct.
Méndez Pérez, Lourdes. 2004. Galicia en Europa: El lugar de las artes plásticas en la política cultural de la Xunta. A Coruña: Castro
Montero, Javier. 2018. «Puntos de fuga». En Glosario imposible, edición, Miriam Querol, Álvaro Villa, Jonathan Fox; traductores, Toni Crabb et al. Madrid: Hablarenarte
Montero, Javier, Núria Güell & María Ruido. 2018. «Agentes». En Glosario imposible, edición, Miriam Querol, Álvaro Villa, Jonathan Fox; traductores, Toni Crabb et al., 195-213. Madrid: Hablarenarte
Querol, Miriam, Álvaro Villa & Jonathan Fox, eds. 2018. Glosario imposible. Traductores, Toni Crabb et al., 195-213. Madrid: Hablarenarte
YProductions. 2009. «Nuevas economías de la cultura: Parte I, Tensiones entre lo económico y lo cultural en las industrias creativas». interaccio.diba.cat/sites/interaccio.diba.cat/files/e170093.pdf
Yúdice, George. 2002. El recurso de la cultura: usos de la cultura en la era global. Traducción, Gabriel Ventureira & Desiderio Navarro. Barcelona: Gedisa
Zilbeti Pérez, Maider. 2016. «Arte-ekoizpen feministak euskal testuinguru kulturalean: Arte-instituzio garaikideetako praktika; Arteleku Zentroa eta Montehermoso Kulturunea. Bilbo: Udako Euskal Unibertsitatea
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.