The loan boxes in formal education: a versatile resource for classroom teaching and learning

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 04-11-2024
Ana Portela Fontán Julia Castell Villanueva Carolina Martín-Piñol

Abstract

This article reviews the background, characteristics and potential of educational suitcases as educational tools. These portable and autonomous resources contain a great variety of materials that are of special interest to favor teaching-learning processes in different contexts, particularly in formal education. In order to offer a comprehensive view of their usefulness in the school context, the formal and content aspects are discussed in depth and some examples are presented for their use in the main curricular areas of knowledge.

How to Cite

Portela Fontán, A., Castell Villanueva, J., & Martín-Piñol, C. . (2024). The loan boxes in formal education: a versatile resource for classroom teaching and learning. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (31), 12–31. https://doi.org/10.1387/cabas.26215 (Original work published June 12, 2024)
Abstract 404 | Cabas3102 (Español) Downloads 254

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Loan boxes, Educational Kits, Portable Educational Resources, Experiential Learning, Object Didactics, Formal Education

References
Álvarez, P. (2017). Nuevas maneras de enseñar y aprender Teoría de la Educación en el EEES. Maletas educativas como recurso didáctico. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 21(2), 505-532.
Boston Children's Museum. (2019). Kits Collection. Boston Children's Museum Archives. Revisado el 25 de febrero de 2024 de,
https://bostonchildrensmuseum.org/sites/default/files/pdfs/museumarchives/A%202019.9-Kits%20Collection.pdf
Carter, S. A. (2018). Object Lessons: How Nineteenth-Century Americans Learned to Make Sense of the Material World. Oxford University Press.
Castell, J. y Portela, A. (2024). Maletas didácticas en entornos digitales. Una aproximación reflexiva sobre tipologías, modelos y potencialidades. En A. Portela y C. Martín (coords.) Maletas didácticas: definición, modelos y pautas para su diseño (pp. 95-101). Trea.
Chatterjee, H. J., y Hannan, L. (2016). Engaging the senses: Object-based learning in higher education. Routledge.
Cossío, M. B. (1886). El Museo Pedagógico de Madrid. En Museo Pedagógico de Instrucción Primaria. Documentos para su historia. Legislación. Organización. Memoria de sus trabajos (pp. 21-28). Fortanet.
Corwin, R. (1972). Discovery Boxes. Educational Technology, 12 (9), 72-73.
De los Ángeles, M. y Pozo, M. A. (1986). Una maleta en préstamo. Cuadernos de pedagogía, 134, 25-27.
Dennis, N. (2011). Ramón Gaya y el Museo del Pueblo de las Misiones Pedagógicas. Escritura e imagen, 7, 15-26. https://doi.org/10.5209/rev_ESIM.2011.v7.37771
Fernández, J. y Soriano, M. (2006). La Dama d'Elx i la cultura ibèrica: una proposta didáctica per a traballar a l'aula. La Rella, 19, 289-306.
Kolb, D. A. (1984/2015). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Pearson FT Press.
López Cobo, A. (2007). Por caminos de piedra, charcos y olvido. Repertorios de la cultura universal: las Misiones Pedagógicas de la II República española. Pandora: revue d ́etudes hispaniques, (7), 83-98.
Martín-Piñol, C. y Gil, R. (2024). Pautas para el diseño de maletas didácticas: aspectos formales. En A. Portela y C. Martín (coords.) Maletas didácticas: definición, modelos y pautas para su diseño (pp. -85-93). Trea.
Martín-Piñol, C. y Calderón-Garrido, D. (2021) Del objeto descubierto al objeto artístico, un planteamiento con propósitos educativos. Arte, Individuo y Sociedad, 33(2), 467-483.
Monteagudo, E. y Muñoz, E. (2017). Concepto y objeto. La caja de artista como recurso interdisciplinar en educación primaria. Educatio Siglo XXI, 35(2), 341-364. http://dx.doi.org/10.6018/j/298641
Museo Nacional del Prado. (2002). Meninas viajeras. Exposición didáctica de aula: maleta de préstamo. Museo Nacional del Prado. Revisado el 25 de febrero de 2024 de, https://www.museodelprado.es/recurso/meninas-viajeras-exposicion-didactica-de-aula/ca7bc2fa-42ae-4290-8362-1a1ed6fe1e59
Portela, A. (2024). La maleta didáctica: definición, características y posibilidades educativas. En A. Portela y C. Martín (coords.) Maletas didácticas: definición, modelos y pautas para su diseño (pp. 15-21). Trea.
Reading Museum. (2017). All about the loan service. Reading Museum. Revisado el 25 de febrero de 2024 de, https://www.readingmuseum.org.uk/blog/all-about-loan-service
Reading Museum (s. d.). Memory Boxes. Reading Museum. Revisado el 25 de febrero de 2024 de, https://www.readingmuseum.org.uk/get-involved/memory-boxes-0
Santacana, J. y Llonch, N. (2012). Manual de didáctica del objeto en el museo. Trea.
Serrano, M. (2016). «Las meninas viajeras» como proyecto educativo: uno de los proyectos pioneros en España. En XX Actas 18 DEAC Jornadas de Museos (pp. 197-206). Museo Nacional del Prado. Revisado el 25 de febrero de 2024 dehttps://content.cdnprado.net/doclinks/pdf/deac/actas-18-DEAC.pdf
The Museum of Modern Art. (1954). Circulating Exhibitions 1931-1954. The Bulletin of the Museum of Modern Art, 21(3/4), 3-30. https://doi.org/10.2307/4058235
The Museum of Modern Art. (1992). Department of Circulating Exhibitions Records in The Museum of Modern Art Archives. The Museum of Modern Art. https://www.moma.org/research-and-learning/archives/finding-aids/CEb.html
Turner, C. (2019). Remembering the Kit Department and its pioneering loan service. Boston Children's Museum. Revisado el 2 de diciembre de 2020 de, https://bostonchildrensmuseum.wordpress.com/2019/12/05/boston-childrens- museum-kit-department/
Section
Monographic