Didactic resources for the education of the blind at the institute for the blind, the deaf and dumb and the abnormal of Málaga
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Carmen Sanchidrián Blanco
Abstract
The article analyses the use of didactic resources at the Institute for the blind, deaf and dumb and abnormal in Malaga, under the direction of Dr Miguel Mérida Nicolich. In two practice reports written by Mérida himself in 1927, he describes the methods and materials used to teach blind students, organised into four areas: sensory development, reading and writing, arithmetic and geography. Despite the lack of specialised resources, Mérida used common objects, such as clocks or stationary bicycles, to encourage learning. This research reveals the ingenuity and dedication of the headmaster in his efforts to improve the education of the blind at the time.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Didactics objets, Blind, sensory development, Reading-writing, Arithmetic
Álvarez Calvente, M. (2015). Anotaciones históricas sobre la Sociedad Malagueña de Ciencias (1872-2002). Academia Malagueña de Ciencias.
Álvarez Jiménez, V. E. (2021). La historia de la cultura material de la educación en España a través de las tesis doctorales (1976-2020). Cabás. Revista Internacional sobre Patrimonio Histórico-Educativo, 26, 167-284. https://doi.org/10.35072/CABAS.2021.22.40.004
Aparicio, R. (5 de marzo de 2022). El Ayuntamiento de Málaga se compromete a estudiar la reformar del mapa del colegio de Martiricos. Sur, diario de Málaga. https://www.diariosur.es/malaga-capital/ayuntamiento-malaga-compromete-estudiar-reforma-colegio-mapa-martiricos-20220301135435-nt.html
Aquino Zúñiga, S. P., García Martínez, V., e Izquierdo, J. (2012). La inclusión educativa de ciegos y baja visión en el nivel superior. Un estudio de caso. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, 39, 1-21.
Ayuntamiento de San Fernando (2015). Dosier de piezas de la exposición itinerante, Ayuntamiento de San Fernando. https://www.ayto-sanfernando.com/wp-content/uploads/2015/04/DossierPiezasMuseoTiflologico.pdf
Bautista Alemán, N. A., Morales Cordero, L. y Flores Salinas, C. A. (2006). Enseñanza-Aprendizaje del Sistema Braille en el Estado de Hidalgo. Huella de la Palabra, 1, 115-130. https://doi.org/10.37646/huella.vi1.462
Biblioteca Nacional de España (2009). Louis Braille. Puntos para la educación y la integración. Biblioteca Nacional de España. https://www.bne.es/export/sites/BNWEB1/es/Actividades/Exposiciones/Exposiciones/Exposiciones2009/braille/Folleto_Braille_web.pdf
Biblioteca Nacional de España (s.f.). Sistemas de lectoescritura para personas ciegas. Biblioteca Nacional de España. https://www.bne.es/export/sites/BNWEB1/es/Actividades/Exposiciones/Exposiciones/docs/Sistemas_de_Lectoescritura_para_Ciegos.pdf
Burgos Bordonau, E. (2005). Las musicografías de Abreu y Llorens: dos sistemas alternativos a la recepción del braille en España. Integración: revista digital sobre discapacidad visual, 46, 7-12.
Burgos Bordonau. E. (2004). Historia de la enseñanza musical para ciegos en España: 1830-1938. Organización Nacional de Ciegos Españoles (ONCE).
Cabrerizo, E. (31 de enero de 2018). El braille, mucho más que un sistema de lectura para los ciegos. EspacioLogopédico. https://www.espaciologopedico.com/revista/articulo/435/el-braille-mucho-mas-que-un-sistema-de-lectura-para-los-ciegos.html?srsltid=AfmBOor2vIGPp0UzaNshNV6c9yPDX_toQULOREV-GVxvkoGLIPwaclwm
Calderón España, M. C. (2009). La educación de los sordomudos y ciegos en el BILE. En M. R. Berruezo y S. Conejero (coord.), El largo camino hacia una educación inclusiva: la educación especial y social del siglo XIX a nuestros días (pp. 35-46). Universidad Pública de Navarra.
Campo Puerta, M. P. (2015). Materiales didácticos de los siglo XVIII y XIX en bibliotecas madrileñas [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid.
Casado Melo, A. (2009). Antecedentes de la educación de ciegos y sordos en España. Papeles Salmantinos de Educación, 12, 137-150. https://doi.org/10.36576/summa.29465
Cebrián de Miguel, M. D. y García Soria, F. (1999). Glosario de Términos sobre el Acceso de las personas Discapacitadas Visuales a la información. Entre dos Mundos: revista de traducción sobre discapacidad visual, 12, 1-57.
Cervantes Macías, R. A. y Sandoval Antúnez, S. Á. (2015). Educación inclusiva: música para alumnos invidentes y débiles visuales. En C. L. Hurtado Espinosa, R. I. Lozano Castro, L. Gunther Delgado y U. R. Mazariegos Maldonado (coords.), Una visión interdisciplinaria del Arte (pp. 24-43). Universidad de Sonora.
Cisternas, C. (30 de marzo de 2013). El ábaco y los sistemas de numeración. Estalmat Canarias. [Diapositiva de PowerPoint]. https://es.slideshare.net/cesarcisternas/el-baco-y-los-sistemas-de-numeracin
Colomb, G. (1944). Lecciones de cosas en 650 grabados. Barcelona: Gustavo Gili.
Comas Rubí, F.; Motilla Salas, X. y Sureda García, B. (2014). Pedagogical innovation and music education in Spain: Introducing the Dalcroze method in Catalonia. Paedagogica Historica, 50(30), 320-337. https://doi.org/10.1080/00309230.2014.887123
Delacroix, G. (2016). Libros escritos en sistema Braille, un acercamiento a su conservación-restauración. Unicum: revista de l’Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya, 15 159-162.
Elsaesser, S. y Butler, A. R. (2014). Nineteenth century exercise clinics for the treatment of scoliosis. The Journal of the Royal College of Physicians of Edimbrugh, 44(3), 240-246. https://doi.org/10.4997/jrcpe.2014.312
Escolano Benito, A. (2020). Cultura material de la escuela e historia intercultural. ETD - Educação Temática Digital 22(4), 793-811. https://doi.org/10.20396/etd.v22i4.8660176
España Caparrós, J. A. (2002). El sistema Braille. Consejería de Educación – Junta de Andalucía.
Fernández del Campo y Sánchez, J. E. (2000). Iniciación al cálculo aritmético con alumnos ciegos y deficientes visuales: alunas aplicabilidades didácticas del “multiábaco abierto móvil de capacidad limitada” [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid.
Fernández Muñoz, M. P., Campos Campos, K., Luarte Rocha, C. y Castelli, L. (2021). Preparación deportiva en el goalball: una revisión sistemática. Pensar en movimiento: revista de ciencias del ejercicio y la salud, 19(1), 1-24. https://doi.org/10.15517/pensarmov.v19i1.45702
Fuentes Nieves, F. M. (2013). Diseño de imágenes para ciegos: Material didáctico para niños con discapacidad visual [Tesis doctoral]. Universitat Polítècnica de València.
García Soria, F. y Ruiz Prieto, P. (2010). Mapas geográficos para personas ciegas y deficientes visuales. Integración: revista sobre discapacidad visual, 57, 56-72.
Gascón Ricao, A. J. y Storch de García y Asensio, J. G. (2004). Historia de la Educación de los sordos en España y su influencia en Europa y América. Editorial universitario Ramón Areces.
Gómez García, M. N. (2006). El aula escolar, escenario, narración y metáfora: nuevas fuentes para la historia de la educación. Historia de la Educación, 25, 341-358.
Gómez Valdés, A. (2014). Impacto de la ciencia y la tecnología en el desarrollo psicomotriz del discapacitado visual. EFDeportes.com, Revista Digital, 19(197).
González García, E. y de las Heras Monasterio, B. (2021). La Ley Villar Palasí vista por el alumnado de una escuela rural: currículo y materiales didácticos. Cabás. Revista Internacional sobre Patrimonio Histórico-Educativo, 26, 223-234. https://doi.org/10.35072/CABAS.2021.89.28.007
Guillié, S. (1817). Essai sur l’instruction des aveugles, ou exposé analytique des procédés emplyés pour les instruiré. Paris: Imprimé par les aveugles.
Gulick, D. T. y Malone, L. A. (2011). Field test for measuring aerobick capactity in Paralympic goalball athletes. International Journal of Athletic Therapy and Training, 16(5), 22-25. https://doi.org/10.1123/ijatt.16.5.22
Hernández Díaz, J. M. (2002). Etnografía e historia material de la escuela. En A. Escolano Benito y J. M. Hernández Díaz (coords.), La memoria y el deseo: cultura de la escuela y educación deseada (pp. 225-238). Tirant lo Blanch.
Hernández Díaz, J. M. (2010). Los útiles de la cultura escolar y su narrativa en la España contemporánea. Educatio siglo XXI: revista de la Faculta de Educación, 28(2), 65-88.
Ipland García, J. (2005). Dedos que leen: la enseñanza de la lecto-escritura en la Escuela de Ciegos de Barcelona. En F. Comas Rubí y X. Motilla Salas (coords.), Història/Històries de la Lectura: Actas de les XXIV Jornades d’Estudis Històrics Locals XVII Jornades d’Història de l’Educació dels Països de Llengua Catalana (pp. 143-150). Institut d’Estudis Baleàrics.
Ipland García, J. y Parra Cañadas, D. (2009). La formación de ciegos discapacitados visuales: visión histórica de un proceso de inclusión. En M. R. Berruezo y S. Conejero (coord.), El largo camino hacia una educación inclusiva: la educación especial y social del siglo XIX a nuestros días (pp. 453-462). Universidad Pública de Navarra.
Jiménez Benito, J., López Peña, M. J., Díez Feijoó, E. y García Ben, E. (2009). Universalización y estado actual del alfabeto braille (2.ª parte). Studium Ophthalmologicum, 27(4), 239-246.
Jiménez Calvo, P. J. (2023). El Instituto Municipal para Ciegos, Sordomudos y Anormales de Málaga: memorias de Miguel Mérida Nicolich para el conocimiento de la enseñanza en personas con déficit sensorial. En J. M. Fernández Soria, R. López Martín y A. Payà Rico (eds.), Educaciones alternativas y en los márgenes (pp. 195-215). Tirant Humanidades.
Jiménez Calvo, P. J. y Sanchidrián Blanco, C. (2018). Las Memorias de Prácticas de las Escuelas Normales de Málaga como fuente para la Historia de la Educación. En S. González, J. Meda, X. Motilla y L. Pomante (eds.), La Práctica Educativa. Historia, Memoria y Patrimonio (pp. 385-394). FahrenHouse.
Labrador Solís, D. M. (24 de julio de 2008). Historia y orígenes del lenguaje braille. Discapnet. https://www.discapnet.es/accesibilidad/accesibilidad-en-la-comunicacion/braille
Lecuona, M. L. (2013). Informe sobre ciegos, libros y tecnología [Presentación de paper]. Memorias del Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación, Buenos Aires, Argentina. https://www.academia.edu/download/55991716/926.pdf
Martín Andrade, P. (2010). Alumnos con discapacidad visual. Necesidades y respuestas educativas. Editorial Escuelas Católicas.
Martínez Calvo, F. J. (2021). Documento técnico R 2: Criterios generales para la elaboración de mapas adaptados para personas con discapacidad visual. Organización Nacional de Ciegos Españoles (ONCE).
Martínez Suárez, G. y Martín González, M. (2017). Caja aritmética mini. Integración: Revista digital sobre discapacidad visual, 71, 68-74.
Martínez-Liébana, I. y Polo Chacón, D. (2004). Guía didáctica para la lectoescritura braille. Organización Nacional de Ciegos Españoles (ONCE).
Mérida Nicolich, M. (agosto de 1927). [Memoria de Prácticas de Pedagogía 2º Curso]. Expedientes académicos, Legajo S1-M2-101, Archivo General de la Universidad de Málaga.
Mérida Nicolich, M. (mayo de 1927). [Memoria de Prácticas de Pedagogía 1er Curso]. Expedientes académicos, Legajo S1-M2-101, Archivo General de la Universidad de Málaga.
Mínguez Álvarez, C. (2003). La educación de ciegos en Málaga: Dr. Miguel Mérida Nicolich. Organización Nacional de Ciegos Españoles (ONCE).
Montero Pedrera, A. M. (2007). Antonio Pichardo y Casado (1843-1894) y el origen de la educación de sordomudos y Ciegos en Sevilla. Escuela Abierta, 10, 297-307.
Monzó Severa, R. M. (s.f.). Francisco Just y Valentí. Real Academia de la Historia, Diccionario Biográfico electrónico. https://dbe.rah.es/biografias/11439/francisco-just-y-valenti
Museo Virtual de Historia de la Educación (MUVHE) (s.f.). Los ábacos escolares (1820-1860). [Diapositiva de PowerPoint]. Pdfslide.net. https://pdfslide.net/documents/los-abacos-escolares-1820-1860.html?page=9
Ossenbach, G. (2010). Manuales escolares y patrimonio histórico-educativo. Educatio Siglo XXI, 28(2), 115-132. https://revistas.um.es/educatio/article/view/111991
Peralta, F. y Narbona, J. (2002). Deficiencia visual en el niño. ESE: Estudios sobre educación, 2, 35-52. https://doi.org/10.15581/004.2.25662
del Pozo Andrés, M. M. y Ramos Zamora, S. (2012). Reconstruir la historia de la escuela a través de los cuadernos escolares. Revista de ciencia de la educación: Órgano del Instituto Calasanz de Ciencias de la Educación, 231-232, 415-434.
Rabazas Romero, T., Ramos Zamora, S. y Ruiz Berrio, J. (2009). La evolución del material escolar a través de los manuales de Pedagogía (1875-1936). Revista Española de Pedagogía, 67(243), 275-298.
Rodríguez Placer, R. (1929). Apuntes sobre pedagogía especial de ciegos. Imprenta del Colegio Nacional de Sordomudos y de Ciegos.
Ruiz Berrio, J. (2006). Historia y museología de la educación. Despegue y reconversión de los museos pedagógicos. Historia de la Educación, 25, 271-290.
Ruscoe, G. (s.f.). Exercise Bicycle. Exercise Bicycle. History.Physio: moving stories and images. https://history.physio/exercise-bicycle/
Sánchez Cañadas, A. (2003). Dotación de mobiliario y equipamiento para la enseñanza profesional a finales del siglo XIX. La Escuela de Artes y Oficios de Almería. En R. Calvo de León et al (coords.), Etnohistoria de la escuela: XII Coloquio Nacional de Historia de la Educación. Universidad de Burgos, Servicio de Publicaciones.
Santillán Aguilar, M. (2022). Transportando a través del Tiempo. +Ciencia, 30, 24-27.
Slabu, M. M. (2020). Diseño y análisis estructural de un cuadro de bicicleta de montaña con materiales de alta ligereza [Trabajo de Fin de Grado]. Universitat Politècnica de València.
Tapia Contardo, I. (14 de abril de 2015). El desafío de la ceguera. Capítulo VIII. http://tiflologia.blogspot.com/. http://tiflologia.blogspot.com/2015/04/el-abaco.html
Toro Egea, O. M. (2022). La enseñanza de la música en España en el sistema educativo desde comienzos del siglo XX. Historia de la Educación, 41, 85-101.
Trías Llongueras, N. (1988). La aportación de Emil Jacques-Dalcroze a las actividades físicas con soporte musical. Apunts. Educación Física y Deportes, 11-12, 13-17.
Ventajas Dote, F. y Pozo Fernández, M. C. (2008). Las asociaciones de invidentes en Málaga en el primer tercio del siglo XX (1ª parte): “La Nueva Aurora” y la Agrupación artística de ciegos”. Isla de Arriarán: revista cultural y científica, 32, 213-258.
Viñao Frago, A. (1999). Las autobiografías, memorias y diarios como fuentes histórico-educativa: tipología y usos. Sarmiento: Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación, 3, 223-258.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.
https://orcid.org/0000-0002-8908-660X