The Instruccion Primaria Magazine and the Pedagogical Week of San Sebastián During the Second Republic
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The aim of this article is to give value to the Instrucción Primaria magazine which is extremely well known and which we have recovered from the documentary collection of the Museo de la Educación de la Universidad del País Vasco, where it forms part of its historical-educational heritage. Furthermore, the available examples are exhibited in the permanent exhibition of this Museum, with which we reflect the interest in investigating objects exhibited in the Museums and doing so from a perspective of recovery of the inspection paper in the Spanish educational system. We analyzed the presence of the Guipuzcoan magisterium in the celebration of a Pedagógica Week in 1933, during the Second Republic.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Innovation , Pedagogy , Short courses , Teacher Training Colleges , Primary Education
De Puelles Benítez. M. (1991): El sistema educativo republicano: un proyecto frustrado. Historia Contemporánea, 6, 159-171.
Díaz de Greñu Domingo, S. (1983): Prensa pedagógica local como recurso educativo: propuesta didáctica en enseñanza secundaria. En J.M. Hernández Díaz (Ed.), La prensa pedagógica de los profesores en España (pp. 615-623). Ediciones Universidad de Salamanca.
Esteban, L. y López Martín, R. (1992): La prensa pedagógica en su devenir histórico (antecedentes de la Revista Española de Pedagogía). Revista Española de Pedagogía, 102, 217-256.
Guzmán, M. de (1973): Cómo se han formado los maestros. De 1871 a 1971. Cien años de disposiciones oficiales. Prima Luce.
Hermida, J. y Quintana, L. (2019): La hermenéutica como interpretación de textos en la investigación psicoanalítica, Perspectivas en Psicología, 16 (2), 73-80.
Hernández Díaz, J. M. (1983): La prensa pedagógica de los profesores en España, en La prensa pedagógica de los profesores en España, Ediciones Universidad de Salamanca.
Llano Díaz, Ángel. (2016). El VI Congreso de la Federación Internacional de Asociaciones de Maestros (FIAM-FIAI). Santander, 1933. Cabás. Revista Internacional sobre Patrimonio Histórico-Educativo, (15), 1–18. https://doi.org/10.35072/CABAS.2016.21.84.001
Molero Pintado, A. (1977): La reforma educativa de la II República española. Primer Bienio. Santillana.
Ortiz de Santos, R. y Nieto Ratero, Á. (2022): Publicaciones sobre la prensa pedagógica del primer tercio del siglo XX como fuente y objeto de estudio en España: una revisión sistemática y significativa. Foro de Educación, 20 (2), 337-370
Revista de Instrucción Primaria (1933), n º 887, 889, 890, 891, 902
Ruiz Berrio, J. (1980): Estudio histórico de las instituciones para la formación de profesores. Sociedad Española de Pedagogía, tomo I, pp. 105-106.
Tapia Bon, M. (2012). La prensa profesional de magisterio en Cantabria (1869-1936). Cabás. Revista Internacional sobre Patrimonio Histórico-Educativo, (08), 60–77. https://doi.org/10.35072/CABAS.2012.23.67.001
VV.AA. (2024) Monográfico: Didáctica del objeto, maletas pedagógicas y museos escolares: recursos para la educación formal, Cabás. Revista Internacional sobre Patrimonio Histórico-Educativo (31).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.
https://orcid.org/0000-0003-0119-5199