Physical education in elementary school during Spanish 1st. Restoration (1875-1931): Curricular aspects

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-12-2020
Antonio D. Galera Pérez

Abstract

During the Spanish 1st. Restoration (1875-1931) there is a progressive legal regulation of school curricula, both in the Preschool level and in the Elementary education. It highlights in them the presence of aspects related to physical education or its educational paradigms, with more frequency and elaboration in nursery schools and in the so-called school colonies than at the level of elementary schools. An official pedagogical document is also produced, the Children's Gymnastic Card, prior to any other intended for other school subjects.

How to Cite

Galera Pérez, A. D. (2020). Physical education in elementary school during Spanish 1st. Restoration (1875-1931): Curricular aspects. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (24), 24–50. https://doi.org/10.35072/CABAS.2020.25.41.001 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 128 | Cabas2403 (Español) Downloads 67

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

History of Physical Education, History of Education, Elementary Education, Curriculum regulations

References
Bantulà, Jaume; Bosom, Núria; Carranza, Marta; Monés, Jordi (1997). Passat i present de l’educació física a Barcelona. Barcelona: Ajuntament de Barcelona.
Galera Pérez, Antonio D. (2015). Educación física y protección a la infancia en la I Restaura-ción (1875-1931). Regulaciones laborales e instituciones complementarias escolares. Ca-bás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (España) [en línea], 13, junio, pp. 1-37. ISSN: 1989-5909. Recuperado de http://revista.muesca.es/articulos13/329-educacion-fisica-y-proteccion-a-la-infancia.
Galera Pérez, Antonio D. (2018a). Escuela pública durante la I Restauración (1875-1931): aspectos administrativos y curriculares. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpre-tación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (España) [en línea], 19, junio, pp. 17-42. ISSN: 1989-5909. Recuperado de http://revista.muesca.es/articulos19/425-escuela-restauracion.
Galera Pérez, Antonio D. (2018b). Cartilla Gimnástica Infantil (1924): primer texto oficial español de educación física escolar. Materiales para la Historia del Deporte. Universidad Pablo de Olavide, Sevilla, 17, pp. 17-41, junio. ISSN: 2340-7166. Disponible en https://www.upo.es/revistas/index.php/materiales_historia_deporte/article/view/2787/2689.
Galera Pérez, Antonio D. (2019). Escuela pública durante la II República (1931-1939): As-pectos administrativos y curriculares. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpreta-ción y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (España) [en línea], 21, junio, pp. 46-79. ISSN: 1989-5909. Disponible en http://revista.muesca.es/articulos21/475-escuela-publica-iirepublica.
García del Dujo, Ángel (1985). Museo pedagógico Nacional (1882-1941). Teoría educativa y desarrollo histórico. Salamanca: Universidad de Salamanca, Instituto de Ciencias de la Educación.
Gurriarán Rodríguez, Ricardo (1982). Aportación de la Institución Libre de Enseñanza a la Educación Física del siglo XIX. Madrid: Instituto Nacional de Educación Física, 1982, 99 pp. Tesina fin de carrera, curso 1981-82; director, D. José María Cagigal Gutiérrez. [Ejemplar mecanografiado.] Otra ed., [Santiago de Compostela], R. Gurriarán, D.L. 1996.
Jiménez Gallardo, J. Manuel (1979). Historia de la Educación Física y la Gimnástica en el siglo XIX. Madrid: Instituto Nacional de Educación Física, 172 pp. Tesina fin de carrera, curso 1978-79; director, D. Francisco Cánovas Sánchez. [Ejemplar mecanografiado.]
López Serra, Francisco (1998). Historia de la Educación Física de 1876 a 1898. La Institu-ción Libre de Enseñanza. Madrid: Gymnos.
Otero Urtaza, Eugenio (1996). «Virilidad, patriotismo y religión: las virtudes de la milicia en la educación de la infancia», en 'El currículum: Historia de una mediación social y cultu-ral' Actas del IX Coloquio de Historia de la Educación. Granada: Universidad / I.C.E. (Armilla, Granada, Eds. Osuna), tomo I, pp. 415-423.
Torrebadella i Flix, Xavier (2015). Orígenes de la Educación Física en las escuelas públicas: El caso particular del Ayuntamiento de Barcelona durante el siglo XIX. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Con-sejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (España) [en línea], 13, Junio, pp. 38-69. ISSN: 1989-5909. Disponible en http://revista.muesca.es/index.php/articulos13/330-origenes-de-la-educacion-fisica.
Torrebadella i Flix, Xavier (2019). La Escuela Central de Gimnasia del Ejército de Infantería en Toledo (1919-1930). Textos y contextos en la configuración de la educación física y el deporte militar en España. Revista Universitaria de Historia Militar, 8 (16), pp. 182-206. Disponible en https://ruhm.es/index.php/RUHM/article/view/542.
Viejo Carnicero, Ignacio (1996). La Educación Física en la Institución Libre de Enseñanza. Revista Española de Educación Física y Deportes, Madrid, 3 (1), pp. 31-38.
Section
Articles