great project. School constructions through the “Pedagogy and Public Instruction” supplement of the newspaper El Sol (1917-1921)

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 21-12-2023
Isabel Grana Gil Cristina Redondo Castro

Abstract

The first third of the 20th century began with new projects and aspirations for education, and school buildings occupied a relevant place in the educational policies of the time, since it was understood that having more and better buildings was the key to the advancement and progress of our public education. In the meantime, the written press was experiencing a great boom, while at the same time becoming aware of the great socio-pedagogical potential it had, considering that it could even be used to create a new and pedagogical environment contribute to social development, thus becoming a fundamental tool at the service of education.

How to Cite

Grana Gil, I. ., & Redondo Castro, C. (2023). great project. School constructions through the “Pedagogy and Public Instruction” supplement of the newspaper El Sol (1917-1921) . Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (30), 163–180. https://doi.org/10.35072/CABAS.2023.97.93.010
Abstract 19 | Cabas3009 (Español) Downloads 16

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

School constructions, education, press, 20th century, El Sol

References
Dos Santos Sá, J. (2015). Arquitectura escolar en Barcelona en el siglo XX: Memorias de la educación. Cadernos de História da Educação, 14 (2), pp. 619-637.
García Salmerón, M. P. (2013). Radiografía de las construcciones escolares públicas en España (1920-1937): la imagen distorsionada de la II República. Aportes 28(83), pp. 21-52.
García Salmerón, M. P. (2018). Radiografía de las construcciones escolares públicas en España, 1922-1937. Madrid: Ministerio de Educación y Formación Profesional.
García Salmerón, M. P. (2019). El papel de los municipios en la expansión de la red de edificios escolares públicos en España, 1920-1937. Sarmiento, (23), pp.133-160. https://doi.org/10.17979/srgphe.2019.23.0.5883
Gómez Alfonso, C. J. (2019). Escuelas en Valencia, 1857-1970. Artigrama, (34), pp. 91-109.
Grana Gil, I.; Redondo Castro, C. e Hijano del Río, M. (2021). La configuración del sistema educativo español a través de la prensa: Aportaciones de Lorenzo Luzuriaga en el periódico El Sol (1917-1921). En: XIV Congreso Iberoamericano de História da Educação. Revolução, modernidade e memória. Caminhos da História da Educação. HISTEDUP, pp. 2637-2651.
Lahoz Abad, P. (1992). Higiene y arquitectura escolar en la España contemporánea (1838-1936). Revista de Educación. núm. 298, pp. 89-118.
Lázaro Flores, E. (1975). Historia de las construcciones escolares en España. Revista de educación, (240), pp. 114-126.
López Martín, R. (1997). La construcción y creación de escuelas en la España del primer tercio del siglo XX. Historia de la Educación, (16), pp. 65-90.
Muñoz Fernández, F. J. (2019). Arquitectura escolar de educación primaria en Bilbao (1876-1975): propuestas municipales para una ciudad industrial. Artigrama, (34), pp. 159-185.
Peralta Júarez, J. (2006). Aulas y pupitres Aulas y pupitres. El edificio y el menaje escolar a través del tiempo. Albacete, Cuadernos del museo pedagógico y de la infancia de Castilla-La Mancha. Serie: Cuadernos del Museo, nº 2.
Porto Ucha, S. y Vázquez Ramil, R. (2015). María de Maeztu. Una antología de textos. Madrid: Dykinson.
Pozo Andrés, Mª. M. (2005). La renovación pedagógica en España (1900-1939): Etapas, características y movimientos. En Actas del V Encontro Ibérico de História Da Educação. Renovação Pedagógica. Renovación Pedagógica, coordinado por Ernesto Candeias, 115-159. Alma Azul.
Redondo Castro, C. y Grana Gil, I. (2022). Experiencias y prácticas de renovación pedagógica: Análisis desde el suplemento de pedagogía e instrucción pública del periódico El sol (1917-1921). En Payá Rico, A. (Coord.) Pedagogías alternativas y educación en los márgenes a lo largo del siglo XX. (pp.176-180). Valencia, Universidad de Valencia.
Redondo Castro, C. y Grana Gil, I. (2023). El Sol. Un Diario comprometido con la renovación pedagógica. (1917-1921). En Fernández-Soria, J.M; López Martín, R. y Payá Rico, A. Educaciones alternativas y en los márgenes. (pp. 87- 108). Valencia, Tirant Humanidades.
Rodríguez Méndez, F. J. (2004). Arquitectura escolar en España: 1857-1936, Madrid como paradigma. Madrid: Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid, Programa de Postgrado en Arquitectura. Tesis Doctoral. https://doi.org/10.20868/UPM.thesis.254.
Rodríguez Méndez, F. J., García Salmerón, M. P. y Viñao Frago, A. (2020). Las construcciones escolares en España en los años veinte y treinta del siglo pasado (La dictadura primorriverista y la Segunda República). Historia y Memoria de la Educación (11), pp. 649-673.
Ruiz Berrio, J. (1997). El método histórico en la investigación histórica de la Educación. En Viñao, A. y Gabriel, N. de (coords.), La investigación histórico-educativa. Tendencias actuales, (pp. 51-84). Ed. Ronsel.
Salinas, J. R. (2020). La prensa como fuente para el estudio de la historia de la educación en España durante la segunda mitad del siglo XIX y la Restauración. El Futuro del Pasado, (11), pp. 419-440. https://doi.org/10.14516/fdp.2020.011.014
Viñao Frago, A. (1985). Cartagena 1900. Los orígenes de la escuela graduada pública en España. En Ruiz Berrio, J. (ed.), La educación en la España contemporánea. Cuestiones históricas. Madrid: Sociedad Española de Pedagogía, pp. 144-150.
Viñao Frago, A. (2019). Política educativa, escolarización y construcciones escolares en España (1869-1970). Artigrama, (34), pp. 25-45.
Section
Articles