From Floppy Disks to Artificial Inteligence

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 12-06-2024
José Miguel Saiz Gómez

Abstract

In 1986, the CEIP Gerardo Diego in Cantabria initiated the Atenea project. This project aimed to integrate computer science and video into primary and secondary education, thus marking the beginning of the New Information and Communication Technologies (ICT) in classrooms. Despite the teachers' expectations, the lack of familiarity with technology poses challenges in the initial encounters with computers, which operate with text commands and error-prone flexible disks. Teacher training becomes a priority, and the arrival of the Programa Nacional de Tecnologías de la Información y la Comunicación (PNTIC) in 1989 promotes the adoption of technology in classrooms, although challenges of obsolescence and constant adaptation persist. Nevertheless, the integration of technology is being discovered as an advancement that facilitates life and improves education.

How to Cite

Saiz Gómez, J. M. (2024). From Floppy Disks to Artificial Inteligence. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (31), 275–281. https://doi.org/10.1387/cabas.26074
Abstract 136 | Cabas3116 (Español) Downloads 110

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

PNTIC, ATENEA Project, CEIP Gerardo Diego, Computen science in the Classroom

References
Boletín Oficial del Estado (1985, 30 de abril). ORDEN de 19 de abril de 1985 por la que se establece procedimiento que han de seguir los Centros docentes públicos para presentar el proyecto pedagógico necesario para ser dotados con equipos informáticos en el curso 1985/1986 y poder participar en el proyecto piloto para la introducción de las nuevas tecnologías de la información en la enseñanza básica y media (proyecto ATENEA). Boletín Oficial del Estado, núm. 103, pp. 12064-12065. https://www.boe.es/boe/dias/1985/04/30/pdfs/A12064-12065.pdf
Comisión de las Comunidades Europeas (1993). Las nuevas tecnologías de la información y comunicación en España. Recuperado de https://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/184030/Nuevas_tecnolog%C3%ADas_educac.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Escudero Muñoz, J. M., et al. (1989). Informe de progreso fase de exploratoria (Proyecto Atenea). https://www.libreria.educacion.gob.es/libro/informe-de-progreso-fase-de-exploratoria-proyecto-atenea_170304/
Section
School Story

Most read articles by the same author(s)