The body as a battlefield A case study of censorship and resistance through LGTBIQ+ artistic practices from the Museum of Forbidden Art
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Laura María González Villanueva
Abstract
The research explores artistic censorship, a mechanism of domination that seeks to silence dissenting voices and maintain social order, especially in representations of the body that challenge norms of gender, sexuality, and power. Critical art that questions hegemonic masculinity and heteronormativity is the object of systematic attacks. The body becomes a battlefield where power struggles manifest, and LGTBIQ+ art challenges hegemonic representations through innovative visual codes. A case study of the Museum of Forbidden Art (Barcelona) is presented, a public space of resistance that exhibits censored works and promotes debate on control mechanisms. With a curatorial approach, works from the collection of artists such as Molinier, Mapplethorpe, Cháirez, Haring or Muholi are analyzed, which exemplify how critical art can make marginalized identities visible, question established norms and generate reflection. Censorship, although it seeks to silence, can paradoxically give greater visibility to these works, encouraging debate and social transformation.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
ARTISTIC CENSORSHIP, LGTBIQ ART, QUEER BODY, MUSEUM OF FORBIDDEN ART, ARTISTIC RESISTANCE
Blanco Bravo, Paloma. 2001. «Explorando el terreno (Introducción)». En Modos de hacer: Arte crítico, esfera pública y acción directa. A.F.R.I.K.A. Gruppe et al.; Paloma Blanco Bravo, Jesús Carrillo Castillo, Jordi Claramonte Arrufat & Marcelo Expósito Prieto, eds., 23-50. Salamanca: Universidad de Salamanca
Carrión Gálvez, Jorge, ed. 2023. Prohibido: Catálogo del Museo de Arte Prohibido [Prohibit: Catàleg del Museu de l’Art Prohibit]. Textos de Joan Fontcuberta, Graciela Esperanza, Boris Groys & Tatxo Benet. Barcelona: Palacios y Museos
Chomnalez, Valeria. 2013. «Las derivas de la comunicación: El cuerpo como texto». Vivat Academia 122: 80-91. https://doi.org/10.15178/va.2013.122.80-91
Darnton, Robert & Mariana Ortega. 2015. «Censores trabajando». Trama y Texturas 26: 15-23
Echavarren Welker, Roberto. 1997. Arte andrógino: Estilo versus moda en un siglo corto. Buenos Aires: Colihue
Foster, Hall. 2001. «Recodificaciones: hacia una noción de lo político en el arte contemporáneo». En Modos de hacer: Arte crítico, esfera pública y acción directa. A.F.R.I.K.A. Gruppe et al.; Paloma Blanco Bravo, Jesús Carrillo Castillo, Jordi Claramonte Arrufat & Marcelo Expósito Prieto, eds., 95-126. Salamanca: Universidad de Salamanca
Gauna Quiroz, Jair Jose. 2024. «Memorias subterráneas y mecanismos de censura: Exposiciones de arte; El Tercer Mundo en Venezuela y Queermuseu en Brasil». Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material 32: 1-47. https://doi.org/10.11606/1982-02672024v32e15
González Liendo, Julio. 2022. «Censura al arte en las redes sociales: Análisis de las experiencias de los museos flamencos y vieneses». Transdigital 3(6): 1-18. https://doi.org/10.56162/transdigital158
Haraway, Donna. (1984) 2020. Manifiesto Cyborg: Ciencia, tecnología y feminismo socialista a finales del siglo XX. Traducción Manuel Talens. Ciudad de México: Titivillus. https://n9.cl/bmx1vu
Harris, Gareth. 2022. Censored art today. London: Lund Humphries
Hernández-Sampieri, Roberto & Christian Mendoza Torres. 2018. Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México: Mc Graw Hill. https://doi.org/10.22201/fesc.20072236e.2019.10.18.6
Lippard, Lucy. R. (1995) 2001. «Mirando alrededor: Dónde estamos y dónde podríamos estar». Trad. de Paloma Blanco & Jesús Carrillo. En Modos de hacer: Arte crítico, esfera pública y acción directa. A.F.R.I.K.A. Gruppe et al.; Paloma Blanco Bravo et al., eds., 51-72. Salamanca: Universidad de Salamanca. https://n9.cl/wqjl0
Martínez Pleguezuelos, Antonio Jesús. 2021. «Traduciendo el cuerpo queer». Babel 67(1): 99-117. https://doi.org/10.1075/babel.00207.lep
Martínez, Ariel. 2015. «La tensión entre materialidad y discurso: La mirada de Judith Butler sobre el cuerpo». Cinta de Moebio 54: 325-335. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2015000300009
Méndez Pérez, Lourdes. 2004. Cuerpos sexuados y ficciones identitarias: Ideologías sexuales, deconstrucciones feministas y artes visuales. Sevilla: Instituto Andaluz de la Mujer
Oliveira, Juliana Proenço. 2020. «Contextos de censura às artes visuais no Brasil: Duas aproximações». Arte e Ensaios 26(40): 201-215. https://doi.org/10.37235/ae.n40.14
Ortuño Mengual, Pedro & Gloria Lapeña Gallego. 2019. «Los muros como documentos de memoria frente a la censura: Caso de estudio, el proyecto ‘Des/Aparicions’ de Antoni Muntadas». Artnodes 23: 40-48. http://dx.doi.org/10.7238/a.v0i23.3193
Rodríguez Arcos, Irene. 2022. «Fotografía, identidad y post-traducción: Subvertir la ‘male gaze’ desde el arte». En Humanismo poliédrico: Nuevas apuestas de estética, arte género y ciencias sociales, editores, Manuel Bermudez Vázquez, Elena Casares Landauro & Marisa Vadillo Rodríguez, 412-441. http://hdl.handle.net/10366/154458
Speranza, Graciela. 2023. «Censurados y ofendidos». En Prohibido: Catálogo del Museo de Arte Prohibido [Prohibit: Catàleg del Museu de l’Art Prohibit], ed., Jorge Carrión Gálvez; textos de Joan Fontcuberta et al., 53-79. Barcelona: Palacios y Museos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.
https://orcid.org/0009-0004-7280-1007